Srp 152012
 

Vitamín K je vitamínem, který se rozpouští v tucích. Je nutný pro správnou srážlivost krve a mimo jiné díky němu jsou v lidském organismu velmi omezena rizika vzniku různých nebezpečných vnitřních krvácení. Vliv má ale i na správnou stavbu kostí a podle mnoha moderních průzkumů hraje významnou roli v prevenci  různých typů rakoviny – hlavně jde o rakovinu vaječníků, žaludku, ledvin a jater.

Úplný nedostatek vitamínu K není příliš obvyklým jevem. Tělo si ho totiž dokáže samo vytvářet, přesněji dělají to bakterie, které máme ve střevech. Ale je samozřejmě možné, že ho naše tělo nepřipraví dostatek pro všechny své potřeby. V takovém případě hrozí horší srážlivost krve a tím pádem i pomalejší hojení se různých ran či ranek a také potíže s mineralizací kostí. Také se mohou objevit záněty střev, průjmy, potíže s trávením tuků a navíc se mírně zvýší riziko výskytu rakoviny. Důležité je sledovat dostatečný přirozený přísun vitamínu K u nejmenších dětí. Tam totiž organismus ještě dost často není schopen vytvořit dostatek bakterií, které by našemu tělu menachinon neboli K2 tělu předávaly. Potíže se mohou objevit přibližně do třetího roku života a některé z nich jsou i velmi závažné. U novorozeňat ale převážně je situace pod kontrolou již v porodnici.

A kde bychom vitamín K v přirozené podobě měli hledat (jde samozřejmě pořídit i syntetickou variantu, ale tělu v tomto případě dobře udělá jen příroda). Velmi dobrým zdrojem je zelenina a přesněji jde o salát, zelí, kapustu, zelenou petrželku, řepu, špenát nebo brokolici. V ovoci ho ale můžeme najít také. V takovém případě bychom dětem měli dávat broskve a nebo pokud jim chutná, tak i avokádo (napřít jemně natřít na pečivo místo másla, či jiného oblíbeného domácího tuku). Kromě toho ho můžeme najít i v sýrech, jogurtech, rostlinných olejích a játrech. No a nebojme se jíst a dávat dětem brambory jako přílohu, tam je „káčko“ obsažené také. Samozřejmě pokud náš nejmilejší drobeček bude vyžadovat více této látky, doktor nás na to upozorní a také určí případně vhodnou léčbu. S tím, že právě zde může vzniknout i menší problém. V přirozeném příjmu potravin snad nikdy v historii nedošlo k nějakému předávkování vitamínem K. Za to u syntetického jde o jev, který se občas objeví.  A v tom případě hrozí mimo jiné žloutenka, problémy s játry, nadměrné pocení, alergické potíže nebo chudokrevnost.