Lis 252012
 

Když dítě nechce pít, tak je to pro čerstvou maminku velmi nepříjemná a silně frustrující situace. Ale mnohem horší je to, když drobeček má hlad a my mu nemůžeme dát napít, protože máme málo mléka. Jaké jsou možné příčiny tohoto stavu a jak ho případně můžeme řešit?

Možné příčiny nedostatku mléka při kojení:

– špatná technika kojení
– příliš velké pauzy mezi krmením prsem a nebo příliš krátká doba krmení
– nesprávná a nezdravá výživa
– nedostatek tekutin
– studená či přímo podchlazená prsa
– působení některých léků – je nutno konzultovat vše i s pediatrem a číst příbalový materiál
– působení některých typů antikoncepce, kromě konzultace s dětským lékařem se vždy zeptejme i gynekologa
– psychický blok
– stres
– kouření
– dítě se nenaučilo pořádně pít z matčina prsu, například díky častému používání lahve
– přirostlá podjazyková uzdička

Tipy jak řešit malé množství mléka

– samozřejmě je jasné, že u výše zmíněných příčin se pokusíme o opak či konzultaci s odborníkem
– snažme se častěji krmit a neignorujme jakoukoliv žádost drobečka o další mléko
– pijme dostatečné množství tekutin, pokud možno se vyhýbejme situaci, že bychom se cítili žíznivé. To už bude pozdě. Pokud máme rádi bylinkové čaje, vyhýbejme se mátě a šalvěji.
– prsy a obecně horní část trupu udržujme v teple. Neuškodí si dát před kojením teplý obklad.
– nebojme se svačinek, jezme průběžně během celého dne.
– zmenšeme množství cukru a pokusme se ho nahradit medem či z bylinek meduňkou.

Na kojení se můžeme připravit i pitím laktačních čajů. Je dobré s tím začít už během těhotenství, ale samozřejmě nám velmi prospějí i při problémech. Navíc pomohou děťátku s případnými kolikami. Velmi jednoduchý si připravíme z kopřivy, anýzu, kmínu a kopru, které promícháme ve stejném poměru. Pijeme dvě až tři skleničky denně, ale rozhodně ne více. Mohli bychom totiž dosáhnout toho, že sice mléka bude více, ale dítě dostane velmi nepříjemnou koliku.

Co se týká jídelníčku, tak ten by měl být prostě zdravý a vyvážený. Je důležité konzumovat dostatek ovoce a hlavně zeleniny. Snažíme se, aby vše bylo sezónní a z našeho regionu. Jíme je jak syrové tak vařené či dušené. Také je dobré mít v dietě dostatek obilovin (čili i například rýži) a nezapomínejme na bílkoviny zvířecího i rostlinného původu. Vyhýbejme se rozhodně smaženým pokrmům, tuky redukujme, ale úplně je nevyřazujme, menší množství olejů rostlinného původu každý den nám a našemu mléku jen a jen prospěje. Jídlo by mělo být samozřejmě čerstvé, raději se naučme vařit menší porce, vyhýbejme se polotovarům a potravinám, které „obohacuje“ velké množství tzv. éček.