Čvc 192015
 

Výhonky mladé zelené pšenice jsou doslovně nabité zdravím. Najdeme v nich vitamíny, minerály i antioxidanty (mimo jiné velmi silný chlorofyl). Celkově zlepšuje imunitu organismu, pomáhá lépe trávit, reguluje tlak a díky zelené pšenici se nám při různých dietách podaří výrazně rychleji zhubnout. Podívejme se na to, jak ji lze v domácích podmínkách vypěstovat a pak co vše s ní můžeme dělat.

Pěstování mladé pšenice je opravdu velmi jednoduché. Vezmeme si litrovou sklenici s víčkem, do kterého naděláme dírky. Nasypeme tam čtvrt kila zrn a dolijeme vše vodou. Necháme odstát do druhého dne, pak vše slijeme a propláchneme pod studenou vodou. Vrátíme zpět do sklenice a necháme vlhké na dalších dvacet čtyři hodin (pokud je horko a vysychá, je dobré ho zhruba co šest hodin znovu navlhčit propláchnutím). Během té doby by zrno mělo začít klíčit. Nachystáme si pěstební nádobu, kam nasypeme přibližně tři centimetry zeminy, na kterou rovnoměrně rozmístíme zrno (to by mělo mít do půl centimetru tloušťky). Jemně zalijeme a něčím přikryjeme, dokud mladá pšenice nebude mít délku přibližně tři centimetry. Pak ji odklopíme a každý den zaléváme tak, aby hlína byla stále vlhká, ale aby v ní zrno neplavalo (příliš moc vody může způsobit plíseň). Růst by měla dalších přibližně sedm až deset dní, pěstujeme ji na světlém místě mimo přímý dopad ostrých slunečních paprsků. Sklízíme, když má přibližně patnáct centimetrů.

A jak zelenou pšenici používat? Nejklasičtější jsou různé koktejly. Vezmeme velkou hrst výhonků, dáme je do odšťavňovače, případně k nim přidáme trochu oblíbené zeleniny, zmáčkneme tlačítko a máme hotovo. Kdo nevlastní odšťavňovač, může hrst rozmixovat s půl skleničkou vody a kaši ještě přecedit přes jemné síto. Sklenka nápoje denně stačí. A pokud nemáme ani odšťavňovač ani mixér a nebo je nechceme používat, tak to také není žádná tragédie. Mladé výhonky pšenice stačí přibližně pět minut žvýkat a výsledek je pro organismus téměř stejný, jako když pijeme koktejly. Můžeme je také přidávat do různých potravin – nejvíc se na to hodí saláty a různé pomazánky, které neprochází tepelnou úpravou. Mladá pšenice se dá použít také místo obkladu na menší ranky, štípnutí hmyzem či nevelké spáleniny. V takové situaci si z ní uděláme kašičku, kterou připevníme gázou a nebo místo potřeme čerstvě připravenou šťávou. A kdo má opravdu velké množství výhonků, může si ji také přidávat do koupele