Srp 052012
 

Páteř můžeme bez nadsázky nazvat nejvýznamnější oporou celého našeho těla. A to jak doslovně, tak i obrazně, protože na ní nezávisí jen jasná a pro každého pochopitelná kostra a svaly, ale také celá nervová síť, která vychází z mozku a také míchy, jež je v páteři ukrytá. Takže je určitě každému naprosto jasné, že o páteř musíme opravdu dbát a pečovat. A na základní péči stačí většině lidí, jen několik relativně jednoduchých základních rad.

Asi nejzákladnější tip, díky kterému můžeme udržet zdravou a rovnou páteř je samozřejmě posílení svalů. Svaly najdeme kolem celé páteře a tak asi každý dobře chápe, že ji také mohou chránit v rizikovějších situacích, zvláště pokud je tlak na tuto část kostry příliš silný. Posílit bychom měli svaly nejen na zádech, ale také ty břišní, se kterými záda velmi čile spolupracují. Pozor, je nutno ale také si hlídat, aby naše tělo, či přesněji svalstvo bylo většinou uvolněné (a mimochodem tady je naším velkým nepřítelem také stres). Část pocitů, které můžeme připisovat bolestivé páteři ve skutečnosti může vycházet ze staženého svalstva. Cvičit bychom měli pravidelně, ale nejdříve by bylo dobré navštívit odborníka, který nám ukáže, jak začít a jak přesně postupovat. Velmi často lidé své tělo jen zbytečně zatěžují a pozitivní efekt ne a ne se dostavit.

Druhá velmi základní a možná i nejčastěji slyšená rada je také samozřejmostí. Prostě bychom se neměli hrbit. Samozřejmě většina lidí má tendence k hrbení a mírné zakřivení zad je dokonce přirozené. Ale to přirozené nikdo neřeší, potíží je to nadměrné, díky kterému navíc dochází k trvalejším deformacím. Proto je dobré v každé situaci, kdy si to jen uvědomíme, se okamžitě natáhnout a narovnat, hlavu posunout dozadu a nahoru (tak trochu jako to možná je na šibenici) a ramena též stáhneme dozadu tak, aby se nám lopatky přiblížily k páteři. A je jedno jestli stojíme nebo sedíme a nebo jestli vykonáváme nějakou činnost.  Stejně tak bychom neměli zapomínat na neustálé „skorocvičení“. Podívejme se například na kočky, jen co vstanou, protáhnou se. A nám to při změnách polohy (čili i když se zvedneme od stolu s počítačem) rozhodně nikdy neuškodí.

Už méně častou radou a přitom velmi logickou je udržování správné váhy. Přitom pokud popřemýšlíme, tak je naprosto jasné, že naše tělo je přizpůsobeno nějaké váze (dost přitom může napovídat i vzrůst). Také každý už dnes ví, že nadváha je škodlivá pro skoro každý orgán našeho těla a páteře se to samozřejmě týká také. Ta má určitou „nosnost“ a pokud ji budeme zatěžovat nadměrnými kily, může vyvolat další zdravotní problémy. Pozor, příliš nízká váha také není ideální – tuto informaci by si měli zapamatovat všichni fanoušci a fanynky neustálých hubnutí, v takovém případě totiž nám může začít hrozit osteoporóza, díky které naše kosti a tím pádem i páteř jsou výrazně křehčí a náchylnější k zlomení. O naprosto fatálních dopadech zlomení něčeho, co chrání míchu, se asi není nutno nijak široce rozepisovat.

No a nakonec nezapomínejme, že na naši páteř působíme i během spánku. Nejhorší, co našim zádům můžeme udělat je spaní na starých a proleželých a nebo velmi nekvalitních molitanových matracích. Toto není věc, na které bychom měli příliš šetřit. Samozřejmě není nutné kupovat jen ty nejdražší výrobky, u matrací stačí i nějaký rozumný střed, ale ty nejlacinější obecně berme jako ohrožení a ne jako něco použitelného. Tvrdost bychom měli vybrat podle váhy, ale vliv má také naše nejobvyklejší poloha při spánku, tady nejlépe poradí vyškolený prodejce (a dokonce u lidí, kteří již mají problémy se zády, by mohl své přidat i lékař). Obecně při spaní na boku by matrace neměla být příliš tvrdá, může docházet k horšímu prokrvení horních a dolních končetin. A pokud spíme na zádech, tak by naše záda, zvláště v dolní části neměla ani příliš odstávat od plochy matrace ani k ní přiléhat příliš těsně.  Pozor, i u manželských postelí raději vybíráme dvě samosamostatné a ne jednu společnou – rozdílné váhy způsobí deformace, které naší páteři rozhodně neprospějí.