Úno 252013
 

Zácpy patří mezi nejčastější poruchy trávení, které pronásledují moderního člověka. Podle různých údajů se tento problém týká přibližně třiceti až čtyřiceti procent populace. Někdy je příznakem nějakého závažnějšího onemocnění, které by měl řešit lékař, ale většinou zácpu dokážeme odstranit nebo zmírnit i domácími způsoby. Užitečnou roli v tom může hrát ovoce a zelenina.

Jahody jsou chutné a sladké ovoce, které nás potěší nejen jako chutný mls, ale také je oceníme při boji proti zácpě. Obsahují důležitý enzym bromelin (občas se tato látka píše bromelain), který výrazně zlepšuje trávení. Mimochodem tyto letní plody se často doporučují lidem, kteří mají problémy se zpracováním bílkovin a nebo potřebují zhubnout. Samozřejmě, že v takovém případě se je baští samotné, bez šlehačky a spousty cukru. Jahody navíc působí mírně močopudně, pomáhají v detoxikaci organismu a jejich vláknina dobře pročistí naše střeva.

Červená řepa se z popelky školních a závodních jídelen pomalu stává velkým hitem zdravé výživy a nedílnou součástí našich jídelníčků. Není divu, je to velmi zdravá zelenina využívaná v kuchyni od starověku – o jejích účincích si můžeme přečíst například tady. Řepa se ukazuje být velmi užitečným pomocníkem při nadýmání, bolestech břicha a i na zácpu si troufne. Též je prospěšná při léčbě obezity a problémech s ledvinami. Jedná se o zeleninu, tudíž asi nikoho nepřekvapí, že dodává tělu čistící vlákninu. Doma si můžeme vyzkoušet klasický lidový dryák na pročištění. Jednu řepu velmi pečlivě omyjeme (pokud nevěříme pěstiteli, že nehnojil chemií, raději i oloupeme) a nastrouháme na jemném struhadle. Přidáme k ní drcený kmín, lžičku oleje a špetku soli. Promícháme a směs sníme na lačno.

Jablko patří asi mezi naše nejtradičnější ovoce. Pěstuje se mnoho různých druhů, každý si asi dokáže najít takový, který mu chutná a jen velmi málo lidí má na tyto plody alergii. Proto patří mezi velmi vhodné ovoce na zácpu. Nemá nějaké výjimečné vlastnosti, ale obsahuje velké množství vlákniny a navíc je, jak už bylo uvedeno, oblíbené téměř u všech. Při větších problémech na střídačku jíme jablka syrová (můžeme je samozřejmě i nastrouhat, ale nejlepší jsou se slupkou) a jednoduché kompoty. Ty uděláme tak, že nakrájená jablka povaříme až do změknutí s pár hřebíčky (bez cukru). Sníme ovoce a vypijeme tekutinu.

Výtečnou zeleninou na zácpu je zelí. Ne syrové, ne sterilované, nejvíce nám prospívá klasické kysané. Bohužel v posledních letech výrobci hodně podvádí. Ne všechny prodávané výrobky jsou opravdu zdraví prospěšné a někdy neobsahují dostatek potřebných vitamínů. Zelí si přitom můžeme udělat i celkem jednoduše v domácích podmínkách a pak ho jako léčivo dlouho skladovat (kdo vydrží a nesní vše na posezení) – jednoduchý postup výroby si můžeme přečíst například zde. Zelí má hodně vlákniny, která prospívá trávení, ale ne v něm je jeho hlavní síla. To pravé a nefalšované vzniká fermentací neboli kvašením, což je proces, ve kterém hlavní roli hrají bakterie. Ty jsou součástí naší střevní mikroflóry a pomáhají nám dobře a rychle zpracovávat pokrmy. No a navíc nás zelí obohatí o nemalou dávku vitamínu C a přidá i trochu prospěšného „béčka.“ Pozor, ze zelí neslévejme šťávu do umyvadla, na zácpu je výtečná, i když je to docela silný drink, který ne každý dokáže jen tak bez mrknutí vypít.