Dub 142013
 

Nespavost nebo nepříliš kvalitní spánek může mít různé příčiny. Někdy je vše spojené s věkem, jindy je to záležitost závažnějších zdravotních potíží, ale velmi často problémy se spaním způsobuje naše nesprávné chování a nebo špatné návyky. Podívejme se na nejčastější hříchy, které děláme před tím, než ulehneme do pelíšku.

1. v ložnici bychom neměli mít žádný zdroj různých světélek. A nejedná se jen o nějaké budíky, ale například také o mobilní telefony, nevypnutou obrazovku počítače či pohotovostní světla na televizi nebo blikající router. Pokud z nějakého důvodu musíme spát s nějakým takovým přístrojem, pokusme se na něj najít kryt, který nezahluší zvuk, ale odizoluje nás od světelného zdroje.

2. mnoho lidí si dává sklenku či panáčka na spaní. Sice se jim díky tomu převážně podaří rychleji usnout, ale jejich spánek nedosahuje takových kvalit, jako by byl bez „vylepšení.“ Pokud se vracíme po zábavě domů, pokusme se před spaním vypít skleničku s citronovou vodou a nebo dát si čistou vodu a celaskon.

3. před spaním a při usínání nekontrolujeme hodinky a nezjišťujeme, jestli máme dostatek času na odpočinek. Taková činnost vyvolává stres a obavy, které zhorší usínání.

4. hodinu před tím, než půjdeme do postele, odkládáme mobilní telefon a už nikomu nevoláme. Rozhovory nás nabudí a navíc rádiové vlny zhorší usínání a sníží kvalitu spánku.

5. s prací končíme dvě hodiny před spaním. Do postele určitě nepatří laptop s povinnostmi či firemní lejstra.

6. večer se vyhýbejme různým důležitým rozhovorům. Mezi nevhodná témata patří práce, peníze a nebo řešení sporů v partnerském vztahu. Naše nervy bychom měli před spaním uklidnit a ne rozdráždit.

7. pokud chceme mít dlouhý a kvalitní spánek, tak televize také nepatří k našim nejlepším kamarádům. Škodí nám její obraz a vlnění a také to, že pořady nás neuklidňují (což je pro dobré spaní nutnost), ale povzbuzují nervovou soustavu k větší aktivitě.

8. kola, káva, čokoláda, či cokoliv co obsahuje kofein a jiné látky s podobným účinkem způsobí, že budeme hůře usínat a nebo, že náš spánek nebude tak vydatný, jak by to tělo potřebovalo.

9. poslední jídlo bychom měli jíst několik hodin před tím, než půjdeme do postele. A nemělo by být moc těžké. Trávení znemožňuje odpočinek organismu (ta továrna uvnitř těla potřebuje také na chvíli zastavit a místo toho ji nutíme k další práci) a navíc zatěžuje srdce.

10. počítačové hry nebo surfování před spaním sníží množství melatoninu, které naše tělo vytváří. Tento hormon hraje významnou roli v řízení denních a nočních cyklů našeho těla.