Bře 062013
 

Sladkosti jsou obecně považované za cosi nezdravého. A většinou je tento přístup vlastně správný. Ale jako vždy, i v existují různé potěšitelné výjimky. Mezi ně patří i čokoláda, která podávaná v malých dávkách může našemu zdraví dokonce prospívat. Vědci totiž zjistili, že chrání naše srdce.

Nezávisle na sobě bylo provedeno více různých výzkumů, které více méně potvrzovaly to, že pokud se budeme oddávat střídmému hřešení a jednou za čas si zobneme trochu čokolády, kardiovaskulární systém nám poděkuje. Mimo jiné je to proto, že čokoláda obsahuje opravdu velké množství flavonoidů. V přírodě tyto látky chrání rostliny před útoky různých onemocnění a parazitů. V lidském organismu zlepšují průtok krve a díky tomu pomáhají zásobit všechny buňky živinami a kyslíkem. Zamezují kornatění tepen, což chrání nejen srdce, ale také zmenšuje riziko mozkové příhody. Posilují imunitu, zlepšují práci bílých a červených krvinek no a působí také jako antioxidant a chrání tělo před útokem volných radikálů. Díky tomu je můžeme považovat i za jistou prevenci před rakovinou.

Čokoláda je také zdrojem vitamínů, minerálů, obsahuje i jistou dávku bílkovin. Můžeme v ní najít i theobromin, který povzbuzuje naše srdce a snižuje tlak. No a má i malé množství kofeinu – v porovnání s kávou či různými povzbuzujícími nápoji je to ale opravdu nepatrné. Všechny pozitivní účinky asi ještě nebyly objeveny, ale v případě srdce vědecké odhady uvádí, že pravidelný konzument čokolády má o třetinu nižší riziko infarktu. Občas se ji srovnává s acylpyrinem a uvádí jako alternativu s menším množstvím negativních účinků.

Samozřejmě nemůžeme si nalhávat, že čokoláda je jen koncentrované zdraví. Asi každému musí být jasné, že jsou zde háčky a asi všichni vědí, který je ten nejdůležitější. Tato pochoutka je přeci jen tuk a cukr, čili něco, co organismus potřebuje jen ve velmi omezené míře. Obecně vědci odhadují, že zdraví prospějí přibližně tři tabulky čokolády měsíčně, což by dávalo jednu až dvě kostičky denně (záleží samozřejmě na jejich velikosti, která se může podle balení lišit). Také musíme vybírat ty druhy, které obsahují co nejvíce kakaa (čili hořká je ze zdravotního hlediska lepší než mléčná) a nemají náplně. Samozřejmě mohou být s různými nepraženými oříšky, ale většinou tyto druhy jsou sladší a méně koncentrované.  Bohužel čokoláda není vhodná pro lidi s dnou, protože kakao obecně obsahuje velké množství purinů. Na druhou stranu, pokud se během dne v jídelníčku této látce vyhýbáme, tak malá kostička nám rozhodně záchvat nevyvolá.