Říj 192012
 

Železo je pro naše zdraví velmi důležité. Jeho nedostatek v organismu se objevuje zvýšenou únavou a hlavně chudokrevností neboli anémií. S nedostatečným přísunem tohoto minerálu má podle mnoha různých odhadů problém přibližně dvacet procent světové populace. Nejčastěji jsou tímto problémem postiženy ženy, ale nemalou skupinu chudokrevných tvoří také děti a starší osoby bez ohledu na pohlaví. Přitom většinou nedostatek železa jsme schopni relativně rychle doplnit úpravou jídelníčku a konzumací vhodných potravin.

Úloha železa v organismu je velmi významná. Pomáhá vytvářet hemoglobin neboli červené krevní barvivo, které rozvádí kyslík do buněk po celém těle a odvádí z nich kysličník uhličitý.  Takže je jasné, že také zamezuje vzniku chudokrevnosti, kterou způsobuje právě nedostatek hemoglobinu v krvi. Tento minerál navíc posiluje obecně naši imunitu a také, co je v dnešní době obzvláště důležité, pomáhá nám bojovat se stresem. Nedostatek železa v našem těle, či přesněji v krevním oběhu, se většinou objevuje postupně. Mezi první příznaky patří jednoznačně únava. Ta nás neopouští, navíc se cítíme často velmi ospalí, nemáme dostatek sil a také přichází problémy s pamětí a koncentrací. Postupně se objevují také migrény a někdy i omdlévání v úplně nečekaných situacích. Mezi viditelnější příznaky patří také častý a z pohledu zdravého člověka nelogický vznik různých modřin.

Mezi nejohroženější skupiny populace patří, jak už bylo uvedeno v úvodu, ženy. Mimo jiné i proto, že zde dochází k určitému paradoxu. Něžnější část lidstva je sice většinou zastáncem zdravé výživy, ale souběžně výrazně více dbá na svůj vzhled a váhu a proto také často velmi silně narušuje správný jídelníček různými dietami, které se vyznačují hlavně nesprávným přísunem minerálů a vitamínů.  Kromě milovníků a milovnic hubnutí jsou nedostatkem železa také trápeny ženy které kojí nebo jsou těhotné a také ty co mají problémy se silnější menstruací. Navíc se chudokrevnost objevuje u vegetariánů, náctiletých, starších a nemocných lidí a také u těch, které trápí parazitózy.

Obecně hlavním a nejlepším zdrojem  železa pro člověka jsou samozřejmě potraviny a mezi nimi čestné první místo mají masa, vnitřnosti a žloutky, ze kterých jsme schopni vstřebat kolem dvaceti pěti procent železa. Což i jasně vysvětluje, prč vegetariáni patří mezi rizikovější skupiny populace. Produkty z rostlinné říše samozřejmě železo obsahují také, ale vstřebáváme z něj jen kolem pěti procent, tudíž je to nutno zohlednit v bezmasém jídelníčku, zvýšeným množstvím jídla obsahujícího železo. Vstřebávání minerálu je možno zlepšit tím, že spolu s potravinou, která ho má dostatek, jíme další, která má zvášený obsah vitamínu C. Podobně důležité je udržovat přísun mědi.  A naopak, pokud budeme mít v jídelníčku souběžně příliš mnoho vlákniny, manganu, vápníku a zinku, náš příjem železa se o něco sníží. Je nutno si také dát pozor na černý čaj, kávu a jiné nápoje obsahující kofein.

Pokud přírodním způsobem chceme rychle dohnat nedostatek železa v těle, můžeme si životosprávu obohatit o každodenní konzumaci několika léčebných lektvarů. Denně by nám neměla chybět jedna sklenička zeleninové či bylinkové šťávy z mrkve, špenátu, kopřivy nebo pampelišky, vhodné jsou i jejich různé kombinace. Kromě toho je dobré vypít půl sklenky teplé, ale ne horké, vody, ve které rozmícháme lžíci medu a dvě lžičky jablečného octa. Měli bychom si také oblíbit zelenou petrželku nebo kopr a každý den sníst svazeček této zeleniny – v salátech, na pečivu a nebo jako posyp na hlavní jídlo.  Z bylinné léčby je užitečné vypít dvě sklenky přesličkového odvaru, případně je ještě můžeme doplnit směsí vytvořenou z listí hlohu, černého rybízu a plodů šípkové růže (v poměru 3:1:1). Tuto směs namočíme přes noc, ráno svaříme a poté pijeme po snídani a po večeři půl skleničky teplého nápoje.

Potraviny bohaté na železo: vepřová játra, dýňová semínka, otruby, kukuřičné lupínky, kakao, drůbeží játra, hovězí játra, sója, pistáciové oříšky, zelená petrželka, krůtí a hovězí masa, sardinky, tučnější ryby, fíky, sezam, datle, pivovarské kvasnice, řasy, vejce, sušené meruňky, sušené švestky, luštěniny

  One Response to “Nedostatek železa v těle řeší vhodné potraviny”

  1. Moje sestra dělá vrcholově sport a měly právě velký problém s tím, že měla hodně velký nedostatek železa. Teď používá různé doplňky výživy a také zařazuje železo více do své stravy.