Čvn 052013
 

Každý rozumný člověk dnes ví, že shodit kila není úplně jednoduché a neměří se pouze pokles číselných hodnot. Nejdůležitější je, abychom se zbavili nadměrného množství tukové tkáně a nedávali váhu dolů jen dehydratací či likvidací svaloviny. Pomoci nám v tom mohou různé přírodní spalovače tuků neboli správně dobírané potraviny. Podívejme se na pětici, která se i podle vědeckých výzkumů řadí mezi ty nejlepší.

1. obecně se dá říci, že skvělými spalovači tuků jsou ovoce a zelenina. Obsahují velké množství vlákniny a vitamín C. Vláknina nám zaplní žaludek, ale zároveň nepřidává kalorie navíc. K tomu očišťuje trávicí systém a povzbuzuje ho ke kvalitnější práci (což znamená další vydávání energie). Vitamín zase pomáhá přímo při spalování, zvláště pokud pravidelně cvičíme. Za asi nejlepší se často označují grepy, které výrazně snižují pocit hladu. Další velmi dobré plody jsou citrony, pomeranče, zelí, celer, mrkev, melouny nebo i obyčejná jablka.

2. vajíčka obsahují velké množství kvalitních bílkovin, které rozvíjejí naše svalstvo. Při jejich zpracování tělo spaluje tuk a tento proces ještě vylepšuje vitamín B12  (na strávení jednoho vejce tělo potřebuje vydat 30-40 kcal). Pokud si je dáme k snídani, velmi dobře nás zasytí a podle mnoha vědeckých průzkumů poté člověk během průměrně sní až o tři sta kalorií méně než normálně. Samozřejmě nesmíme přehánět, důvodem je cholesterol a také velmi záleží na úpravě. Nejlepší jsou různé recepty, kde je připravujeme vařením. Volská oka či smaženice, ze kterých kape tuk, zdraví příliš nepomohou.

3. užitečné jsou i různé mléčné výrobky, zvláště tvarohy, kozí sýr nebo feta. Obsahují kyselinu linolovou, která hraje významnou roli v lidském metabolismu a pomáhá tělu správně zpracovávat tuky. Ale to není všechno, mají také vápník, který je při zdravém shazování kil nezastupitelný. Paradoxně větší obsah tohoto minerálu je v tučnějších mléčných výrobcích, ale ty jsou pro změnu kaloričtější. Takže i labužníci si mohou pochutnávat, jen to musí dělat s rozumem a namíchat si vyrovnanou kombinaci tvarohů nízkotučných a těch kvalitnějších.

4. masožrouty určitě potěší fakt, že mezi přírodní spalovače tuků se řadí i hovězí maso. S mírnou nadsázkou lze říci, že se jedná o kombinaci vajíčka (kvalitní bílkovina, kterou ale tělo musí dobře zpracovat) a mléčných výrobků (čili CLA neboli kyselina linolová). No a navíc je zde karnitin, který pomáhá tělu přetvářet tuky na energii. Organismus si ho částečně dokáže vytvářet sám a to co potřebuje navíc, mu dodáme právě konzumací hovězího.

5. a na konec se podívejme na něco pálivého. Vědecké výzkumy dokazují, že rostlinný alkaloid kapsaicin (nepřeberné množství najdeme v různých pálivých papričkách) povzbuzuje náš organizmus k výrazně efektivnějšímu spalování tuků. Urychluje metabolismus, zvyšuje produkci žaludečních šťáv a tím pádem také zlepšuje trávení. Jen pozor, neměli bychom s ním přehánět, nadměrné množství této látky může být i mírně toxické – i když právě jeho pálivost je nejlepší obranou před případným předávkováním.