Úno 042013
 

Asi každý, kdo zkoušel dát dolu nějaká ta kila, narazil na  problém, že sice máme dojem, že neustále trpíme hladem, ale bohužel na váze se čísla spíše zvyšují. Většinou je to dáno tím, že při hubnutí opakujeme několik velmi špatných přístupů. Když se jim vyhneme, rozhodně nám hubnutí půjde lépe.

Velmi často lidé, kteří se rozhodnou hubnout, přestávají jíst snídaně. Podle britských průzkumů tatáž skupina jí výrazně kaloričtější obědy, ve kterých je více tuků. Ve skutečnosti snídaně je základ správného a zdravého hubnutí. Nesmíme totiž zapomínat na fakt, že se jedná o první jídlo, které naše tělo dostane po převážně osmi až dvanácti hodinovém hladovění… Organismus jasně volá, nakrmte mě, jinak to začnu řešit nevyváženě. Pro správné fungování našeho metabolismu je snídaně prostě nezastupitelná.

Mnoho lidí si sestaví zdravý jídelníček k snídaní, obědu a večeři, jenže  on existuje také čas po hlavním jídle. Pokud sníme krásně vyvážené menu, ale pak si o dvě hodiny dáme na svačinu zmrzlinku, čokoládu a nebo někdy zbaštíme celý koláč, který přinese kolegyně do práce, tak celá naše snaha přijde vniveč. Pokud si neupravíme a předem nenaplánujeme i různé svačinky a postupně si neodvykneme něco průběžně celý den přizobávat, tak nikdy kila neshodíme. Nejhorší mor je bezděčné pojídání pokrmů při práci nebo při televizi. Je mnoha průzkumy dokázáno, že lidé, kteří se na pokrm soustředí, mají později menší hlad. Jen pozor, svačiny obecně jsou důležité pro dobrý metabolismus, udržují hladinu cukru a chrání organismus před pocitem hladu, který nás nutí nezřízeně jíst. Takže je nemůžeme úplně vyřadit, jen musí mít správné složení.

Jedním z nepřátel hubnutí pro mnohé lidi jsou paradoxně produkty označené značkou light. Nejde samozřejmě o rozbory, či jsou nebo nejsou zdravé. V tom není až tak velký problém a navíc na trh nemohou být dopuštěny produkty, které jsou pro organismus vyloženě škodlivé. Light často podvědomě vyvolává dojem, že když je to méně tučné, méně kalorické atd., tak toho můžeme sníst výrazně více. Navíc výrobci různých „odlehčených“ produktů dohání například problém, jak vyrobit stejně chutný produkt s menším množstvím tuku … zvýšeným množstvím cukru nebo nějakých chemických látek.  Vždy je dobré si vzít produkt light a srovnat si jeho složení s „nelight“ verzí. Často budeme překvapeni.

Ze zdravotního hlediska je velmi důležité také redukovat návštěvy tzv. fast foodů na minimum. Je statisticky dokázáno, že lidé, kteří se v nich každý týden pravidelně stravují, dlouhodobě mají výrazně vyšší váhu než ti, kteří si „hambáče“ nebo „čikena“ dají jen příležitostně. Není to ani tak problém surovin, ze kterých se tato jídla vyrábí. Na vině jsou zde hlavně vyšší množství soli, které se při přípravě fast foodů používá, nasycené tuky, kterými většina rychlých pokrmů téměř tryská a nakonec také stres, jaký nás při jídle „na rychlo“ pronásleduje. Jinak samozřejmě nic není špatného na hamburgeru, který si uděláme někdy v klidu doma. Vše závisí jen na přípravě a způsobu konzumace.

Často nemůžeme zhubnout nebo nedokážeme po shození kil udržet váhu jen proto,  že si stanovíme příliš nereálné cíle. Buď určíme moc krátký čas nebo se rozhodneme shodit moc kil najednou a nebo oboje různě kombinujeme. Ideální hubnutí dosáhneme samozřejmě s pomocí odborníka, o tom žádná. Ale ne každý má čas či chuť běhat za specialistou a navíc si často můžeme poradit sami. Je nutné si na začátku sednout a popřemýšlet, co je skutečně naším cílem. Jak si představujeme štíhlého člověka, kdy budeme se svým vzhledem spokojeni a … zkontrolujme si nakolik naše přání je v souladu například s výpočtyi BMI. Ty sice nejsou naprosto dokonalé, ale napovědět mohou. Vždy si určeme spíše jednodušeji dosažitelný cíl, protože pokud neuspějeme, tak příště naše chuť to vzdát bude větší a zacyklíme se v neúspěšném hubnutí.

No a nakonec nezapomínejme na pití. Pokud holdujeme různým šťávám a sladkým nápojům, tak bychom je měli zohlednit také při přípravě našeho jídelníčku. Protože sice čisté džusy mají hodně vitamínů a také nějakou tu vlákninu, ale hlavně mají další kalorie. Ono to jde ukázat i na prostém příkladu, dvojka pomerančového džusíku je pro naše tělo vlastně to samé, co krajíc chleba.  A nejde jen o džusy, i taková káva s mlékem či latté je pro tělo zase jedním krajícem navíc a pokud si tam dáme ještě šlehačku, tak kalorický příjem můžeme vynásobit. Obecně vědecké průzkumy na velkém vzorku dokázaly, že ti, kteří dokázali nahradit kalorické nápoje vodou, jenom tímto krokem dokázali sundat dolu přibližně pět procent své váhy.