Lis 032012
 

Různé druhy ořechů máme rádi, jsou nedílnou součástí sladkostí, vánočního cukroví a také je s chutí mlsáme jen tak po večerech. Příliš nehledíme na to, co obsahují ani jaké mohou mít účinky na naše zdraví. A to je docela škoda, protože tyto plody jsou pro náš organismus obecně velmi prospěšné.

O všech se dá říci, že jsou výrazně kaloričtější. To mnohé lidi vyděsí a omezí jejich konzumaci nebo je i úplně vyřadí z jídelníčku. Jenže to nemá smysl, přísun kalorií se dá hlídat  a u oříšků případná negativa výrazně převyšuje jejich pozitivní vliv na naši kondici … a mimo jiné také na náladu. Obecně jsou zdrojem vlákniny, různých minerálů a vitamínů. Také tam najdeme různé organické kyseliny, které našemu zdraví prospívají. A protože dodají tělu dostatek energie, tak jsou vhodné i pro sportovce či jako chutná svačinka během nějaké větší turistické tůry. A nyní již k jednotlivým druhům a jejich účinkům a prospěšnosti pro zdraví trochu podrobněji.

Vlašské ořechy – asi nejznámější a nejrozšířenější veverčin mls pochází z Malé Asie neboli z území dnešního Turecka.  Už od starověku byly velmi ceněné, zvláště proto, že se poukazovalo na jejich podobnost se vzhledem mozku (a podobné léčí podobné). Obsahují vápník, fosfor, hořčík a také měď, která právě na činnost obsahu naší dutiny lebeční působí velmi pozitivně. „Vlašáky“ zvyšují imunitu, chrání před osteoporózou, posilují nervy, regulují trávení a uklidňují různé záněty.

Lískové ořechy – jsou po vlašských asi u nás nejrozšířenější, zvláště proto, že se jim v našich podmínkách dobře daří. Obsahují velmi slušnou dávku vitamínu E, kterému se také někdy říká vitamín mládí. Přibližně čtyřicet gramů „lískáčů“ dá našemu tělu celodenní zásobu této látky. Další vitamíny, které v nich najdeme jsou B, PP a K. Hlavní minerály jsou v tomto případě fosfor, měď, hořčík a mangan.

Burské oříšky či arašidy – asi nejznámější ořech, který je přitom luštěninou, jako třebas hrášek nebo fazolka. Vůbec pojem ořechy je velmi široký a zahrnuje i plody, které mají jiné botanické označení. Buráky jsou velmi oblíbená a rozšířená exotika, která se k nám dováží. Původně pochází z Jižní Ameriky. Mají pozitivní vliv na slinivku, žaludek a střeva. Obsahují také velké množství kyseliny listové, které je činí vhodným mlsem pro těhotné ženy. Navíc zde najdeme vitamín B, vlákninu a minerály zinek s fosforem. Pozor, mlsání buráků často více škodí než prospívá. Nejčastěji si je totiž kupujeme už velmi silně nasolené, tudíž jejich pozitivní účinky vyrovnáváme slušnou dávkou negativních.

Mandle –  patří mezi další botanické „neořechy,“ které sice jsou u nás brány mírně exoticky, ale přitom při dobré péči jsou schopné vyrůst a také trochu plodit i v naší zemi. Konzumace několika desítek gramů  mandlí denně dokáže pozorovatelně snižovat hladinu zlého cholesterolu v krvi. Navíc pomáhají dobrému trávení a jsou prospěšné při všech nemocech spojených s naší dýchací soustavou. Obsahují větší množství draslíku, hořčíku, vápníku, železa, fosforu a také vitamín mládí E.

Kešu –  poslední zde zmíněný významnější ořech je ve skutečnosti také „neořechem,“ jedná se o nažku ledvinovníku. Je velmi chutná, pro mnoho lidí se řadí mezi nejchutnější ořechy a toto se odráží i na její ceně. Patří totiž mezi nejdražší oříšky. Jejich hodnota nespočívá ale jen v lahodném pohlazení našich chuťových buněk, ale také ve vysokém obsahu železa a zinku, které hrají významnou roli při krvetvorbě. Navíc posilují kosti, zuby, nehty a vlasy a také uklidňují nervový systém.