Pro 282017
 

Různých diet existuje nepřeberné množství. Většinou se snaží přesvědčovat o své kvalitě počtem kil, která prý díky nim  dokážeme velmi rychle shodit. Obvykle nic dalšího neřeší. Ale existují i takové, i když jich není příliš mnoho, které nám místo rychlých a přitom falešných zázraků spíše doporučují změnu životního stylu a návyků. K nim de facto patří i paleo dieta neboli jídelníček opírající se o zvyky a možnosti našich prapředků.

Jak už naznačuje název, jídelníček paleo by se měl v co největší míře složením podobat stravě, jakou jedli naši velmi dávní prapředkové v paleolitu. Jedná se o období, kdy se člověk živil lovem a sběrem. Zemědělství tehdy neexistovalo, proto se dieta snaží vyeliminovat z našeho každodenního jídelníčku co nejvíce produktů z průmyslové rostlinné a živočišné produkce. Podle zastánců paleo stravy, organismus člověka se musel za přibližně tři miliony let, během kterých postupně vznikl homo sapiens, mnohem více přizpůsobit právě takovému jídlu. Patnáct tisíc let pozdějšího vývoje (ano, zemědělství jako takové je opravdu relativně mladé) na tom nemohlo už moc v našem těle a trávicí soustavě změnit. V paleo jídelníčku hrají výraznou roli bílkoviny. Sacharidy se dost výrazně omezují. Obilovinám, mléčným výrobkům, polotovarům, tučnému masu, cukru a sladkostem by se měl vyznavač paleo stylu pokud možno úplně vyhnout.

Ukázkový paleo jídelníček pro inspiraci

Snídaně: ovocno-zeleninový salát (například mrkev, jablko, rozinky či hrozny) s ořechy a vařeným vajíčkem

Svačina (či spíše anglický lunch): salát z ledového salátu, rukoly, syrové cibulky, kousků vařeného nebo grilovaného kuřete

Pozdní oběd: grilovaná nebo vařená ryba s bylinkami, k tomu jako příloha brokolice nebo květák smíchané s mrkví a posypané nasekanými ořechy

Večerní zákusky: sušené ovoce, mrkev, celer, petržel, jablko případně vařené vejce (co kdo má rád a v omezeném množství)

Jiný úhel pohledu

Autoři a zastánci paleo jídelníčku se odvolávají na to, že lidé v pravěku byli štíhlí, silní, zdraví a neznali civilizační choroby. Je to pravda, ale… Podle kosterních pozůstatků se dožívali přibližně třiceti let. Navíc když se podíváme na pravěký ideál ženy, jako je například Věstonická Venuše, se štíhlou a sportovně založenou modelkou nemá vůbec nic společného. Podobá se spíše nepříliš pohyblivé barokní krásce. Také ovoce a zelenina, které jíme, podobně jako maso, rozhodně nemají s tím, co jedli předkové, moc společného. Po celém světě se dnes již pěstuje vše, bez ohledu na místo původu. Navíc dá se říci, že všechno jsou už jen stokrát přešlechtěné a došlechtěné odrůdy, nikoliv původní rostliny. A u průmyslově chovaných zvířat je to vlastně podobné.

Napsat komentář