Lis 182012
 

Žlutooranžová paprikaPapriky původně pochází ze Střední Ameriky. Do Evropy se dostaly někdy v šestnáctém století a postupně se rozšířily na celý kontinent. V některých zemích se velmi rychle staly neodmyslitelnou součástí národní kuchyně, jako například v Maďarsku. Využívá se je jako koření i přímo jako zeleninu. V tom druhém případě zdravotní účinky jsou ovlivněné i tím, jakou má konzumovaný plod barvu.

Papriky jsou pro naše tělo prospěšné bez ohledu na to jakou mají barvu, i když ta svou roli hraje také. Všechny čerstvé plody obsahují vitamíny B a C a také dávku různých minerálů, jako vápník, draslík, železo a hořčík. Vlákniny, která je tak potřebná pro správné trávení, má přibližně dva gramy na sto. Obsah „céčka“ je výrazně vyšší než například u citronů a navíc i při tepelném zpracování se ho tolik neztrácí, jako je to obvyklé u jiných plodů. Je to způsobeno mimo jiné tím, že zelenina velmi rychle křehne, tudíž ji „nelouhujeme“ v horké lázni až tak dlouho. Ale samozřejmě, že nějaké ztráty léčivých účinků zde jsou, i když se někdy mezi lidmi traduje, že k nim nedochází.

A jak je to s tou barvou? Abychom využili úplně vše, co nám papriky nabízí, je nejlepší míchat v pokrmech různobarevné varianty. Ideální pro to jsou různé saláty. Navíc díky tomu, že jíme i očima, pestrost může dobře působit na trávení a pohodu při konzumaci. Červené papriky například obsahují takové množství beta karotenu, že již sto padesát gramů této zeleniny nám dodá celou potřebnou denní dávku. Provitamín A spojený s vitamínem C má blahodárný účinek na pleť. Nejenže jí dává svěží vzhled, ale navíc zpomaluje vznik vrásek. Rutin zase blahodárně působí na cévy tím, že je chrání před kornatěním. Také je zde zvýšený obsah zinku, který působí na naše svaly, vlasy a nehty.

Zelené papriky jsou zase velmi užitečným zdrojem kyseliny listové. Pokud sníme přibližně tři lusky, tak se nám podaří dodat tělu potřebnou jednodenní dávku. Jsou proto vhodné zvláště pro těhotné maminky, které konzumací zlepšují rozvoj nervové soustavy u dítěte. Mají také pozitivní účinky na krvetvorbu a navíc zlepšují náladu a uklidňují. Kromě kyseliny listové je v zelených paprikách také vitamín E, který je často nazýván vitamínem mládí. Jsou také nízkokalorické.

No a barevně poslední nejvýznamnější druh jsou samozřejmě papriky žluté (trochu méně časté oranžové mají podobné působení). Ty jsou docela dobře nabité „éčkem,“ ale  hlavně obsahují karotenoidy zeaxanthin a lutein. Oba antioxidanty jsou velmi důležité pro naše oči, které ochraňují před působením volných radikálů. Mimo jiné, či možná spíše hlavně, díky nim výrazně snižujeme riziko vzniku šedého zákalu.