Kvě 242012
 

Je asi všeobecně známo, že s postupem věku se lidem zrak mírně zhoršuje. S tím se obecně nedá příliš dělat, co ale ovlivnit můžete, je rychlost a intenzita, jakou oslabování zraku postupuje. Jen je nutné s péčí o oči začít brzy a ne čekat, až zjistíte, že začínáte hůře vidět. Tento moment je totiž možno o hezkých pár let odložit.

Velmi důležité pro zrak jsou antokyany. Pomáhají oku s regenerací, spojují se s kolagenem a dokážou díky tomu posílit kapiláry v očích, zlepšují průtok krve do sítnice a také pomáhají obnovovat rodopsin, který mimo jiné pomáhá vašemu zraku z přizpůsobením se temnotě. Asi naprosto nejlepším přírodním zdrojem antokyanů je borůvka.

Další důležitou látkou, která očím pomáhá jsou nenasycené omega-3 kyseliny. Mají svou roli při stavbě buněčných stěn a zároveň jsou de facto také zdrojem „výživy“ pro sítnici. Pravděpodobně každý o nich již slyšel, když ne od lidí kolem, tak přinejmenším v každé druhé reklamě, kde se vychvaloval nějaký preparát či tuk. Jejich přirozeným zdrojem jsou hlavně ryby, zvláště losos, sardel nebo sleď (ze sladkovodních pstruh ale i například u nás častý kapr), dále je najdeme v tofu, ořeších, mandlích nebo například v nepříliš módním, ale stále velmi dostupném řepkovém oleji, který z tohoto hlediska naprosto krásně strčí do kapsy velmi módní olej olivový a také slunečnicový. Pokud zvýšíte přísun těchto kyselin, rozhodně prospějete nejen zraku, ale také celému tělu.

Z vitamínů jsou pro zrak asi nejdůležitější vitamíny E a C. Co se týká známého „céčka,“ tam asi není nutno vysvětlovat v jakém citronu či jiném kysaném zelí ho můžete najít. Vitamín E zase hledejte v rostlinných olejích (slunečnicovém, sojovém a ořechovém), mandlích, vajíčkách, mrkvi, celozrnné mouce, mléku nebo také v klíčcích pšenice.

Pro doplnění potřebných antioxidantů zase je dobré pravidelně jíst brokolici, špenát, zelí, hrášek, kukuřici, rajčata a mrkev. Jídelníček nemusíte nějak bláznivě upravovat, stačí že všechny vyjmenované potraviny si do něj pravidelně zařadíte, například jako různé saláty, dezerty či zákusky a nebo prostě se zakousnete rajčete na svačinu a k snídani zobnete celozrnné pečivo  s vajíčkem. A druhý den si dáte něco jiného a k sobotní večeři si vychutnáte nějakou dobrou rybku.

Kromě jídla a vitamínů je dobré také si upravit nějaké návyky. Pokud dlouho sedíte před počítačem (ale i u televize či delší dobu čtete knihy, tisk či nějaká lejstra), nezapomeňte co nějaký čas přivřít oči, díky tomu si trošku navlhčíte sítnici a vaše oči vám budou vděčné. Na ostrém sluníčku nezapomínejte na sluneční brýle a to takové, co mají opravdu UV filtr (lepší je koupit v obchodě, kde můžete věřit tomu, co je na nich napsáno, než na nějakém stánku s výrobky neznámého původu, ale s hezkými falešnými značkami). Nezapomínejte také na pravidelné návštěvy očního lékaře. Je to jeden ze specialistů, kterého lidé bez brýlí navštěvují minimálně a je to chyba. I zde je dobré ho jednou za čas navštívit a nechat si prozkoumat zrak, ale také například nitrooční tlak. Přibližně po čtyřicítce by už takové kontroly měly být každoroční. Pokud máte v rodině různá závažnější onemocnění nebo nedej bože vás osobně postihla, zase je nutno navštívit „očaře,“ aby zjistil, jestli to nemá vliv i na oči nebo jestli nemáte zvýšené riziko některých očních problémů či nemocí.