Zář 052013
 

Rozkvetlá jabloňJablka můžeme kupovat celý rok, ale na konci léta a na začátku podzimu jsou rozhodně nejchutnější a také, což je v dnešní době také důležitý faktor, cenově nejdostupnější. Z našich stolů je trochu vytlačuje exotické ovoce, ale je to přitom docela škoda, protože jablíčka nejsou jen velmi chutná, mají i hodně pozitivní účinky na zdraví.

1. podporují imunitu a to se s příchodem sychravějších dnů určitě hodí. V tomto případě hlavní účinek nemá vitamín C, existují mnohem lepší zdroje, ale je to způsobeno více faktory. Kromě přibližně osmi miligramů céčka tělo z jablek dostane trochu zinku, který je nezbytný pro rozvoj bílých krvinek. Navíc obsahují vlákninu a pomáhají při tvorbě správné žaludeční a střevní mikroflóry, která je nezbytná pro dobré fungování organismu. Lidská imunita je přibližně ze dvou třetin závislá právě na správném trávení.

2. prospívají srdci a krevnímu oběhu. Mohou za to flavonoidy, které omezují ukládání tukových látek na stěny tepen a tím snižují riziko vzniku aterosklerózy a dalších závažných zdravotních problémů. Navíc chrání stěny tepen a žil před různými záněty a urychlují jejich regeneraci. Asi nejvýznamnější roli hraje přitom kvercetin.

3. ovoce, které způsobilo vyhnání Adama a Evy z ráje a také vyvolalo Trojskou válku můžeme s mírnou nadsázkou označit za elixír mládí. Je totiž doslovně přeplněno antioxidanty, které chrání organismus před účinky volných radikálů a tak prodlužují životnost všech buněk v lidském těle. Pokud bychom je rozebírali jednotlivě, tak určitě najdeme lepší zdroje těchto látek, jablko je ale zajímavé hlavně velmi širokým spektrem antioxidantů, které se vzájemně podporují.

4. pokud nás trápí nadváha, jablko může být užitečným pomocníkem při hubnutí. Má docela málo kalorií a jak už bylo uvedeno výše, zlepšuje trávení. Ve většině případů tady hraje největší roli vláknina, kterou jablka obsahují také. Ale u tohoto ovoce jsou z hlediska shazování kil mnohem důležitější pektiny, které nejen dobře pečují o naše střeva, ale také rychle vysílají do mozku signál, že jsme už sytí a nepotřebujeme více jíst.

5. jablka také docení drtivá většina alergiků. Jedná se o ovoce z našeho regionu a pokud nekupujeme nějaké čínské odrůdy, tělo a geny si již během mnoha generací na ně zvyklo. Samozřejmě není to stoprocentní, výjimky se najdou vždy, ale z hlediska alergií se jablko dá opravdu označit za relativně bezpečné a proto je i vhodné pro velmi malé děti – jak si určitě každý všiml, bývá tradiční součástí prvních příkrmů.