Čvn 242016
 

Podle mnoha průzkumů přibližně dvě třetiny až tři čtvrtiny žen má po porodu melancholičtější náladu a několik dalších příznaků, které se označují termínem baby blues či poporodní smutek. Tento stav během několika dní sám od sebe odezní. Může se ale stát, že problémy přetrvávají a dokonce se i prohlubují. V takové situaci mluvíme o poporodní depresi, kterou by se už mělo konzultovat s odborníkem.

Jednou z nejvýznamnějších příčin poporodní deprese je hormonální zmatek, který po narození dítěte ovládne organismus mladé matky. Ve velmi krátkém období dochází k velmi silnému poklesu estrogenu a progesteronu a souběžně se začátkem kojení se výrazně zvyšuje hladina prolaktinu. Tento chaos by měl sám od sebe odeznít během přibližně deseti dnů, ale někdy má tělo problémy s návratem k hormonální rovnováze. Významnou roli odehrává i psychika, proto se poporodní deprese občas objevuje až s několikaměsíčním odstupem. Mladá matka může začít mít obavy, že pro partnera už není a nikdy nebude atraktivní. Vše navíc zesiluje nával úplně nových povinností (buzení v noci, přebalování, krmení etc.), o kterých si některé matky myslí, že není v lidských silách je zvládnout.

Poporodní deprese může mít různé příznaky, které se od sebe mohou výrazně lišit. Mladá matka se sice může o dítě starat, ale souběžně k němu na nějaký čas ztratí citovou vazbu. Nebo se může stát, že přestane projevovat jakýkoliv zájem o novorozeně a nebo naopak téměř hystericky ho pozoruje a ve všem vidí zhoršení zdravotního stavu. V některých případech ji mohou napadnout myšlenky, že by dítěti mohla ublížit a dokonce se o to někdy i pokusí. Depresi doprovází i další symptomy, které se dítěte přímo netýkají, jako je například apatie, přecitlivělost, střídání nálad, podrážděnost, únava, nespavost a také problémy s jídlem, které se mohou projevit buď nechutenstvím nebo naopak přejídáním. Tyto příznaky jsou normální i v případě v úvodu zmíněného stavu baby blues, o poporodní deprese se většinou jedná až v situaci, kdy vše přetrvává více než deset dní.

Potížím se dá částečně předcházet. Každou volnou chvilku po porodu by měla maminka trávit pokud možno spaním, aby ji nové povinnosti tolik nevyčerpávaly. Také je důležité, aby měla co nejčastěji na blízku partnera nebo někoho z rodiny, kdo ji dokáže psychicky podpořit a případně se i na chvilku o dítě postarat. V domácnosti by měla vládnout příjemná atmosféra bez stresu, maminky by se měly věnovat hlavně dítěti a pokud možno neřešit desítky dalších provozních či nedej bože pracovních věcí. Před porodem a také přinejmenším půl roku po porodu by se maminky měly vyhýbat všemožným dietám a snahám rychle shodit kilogramy. Změna hladiny cukru vyvolává zhoršení nálady, které postupně může vést i k depresím.