Čvn 222012
 

Slunce má většina lidí ráda. Zlepšuje nám náladu (stačí si porovnat, jak se lidé tváří a chovají v létě a jak v zimě) a také může být prospěšné pro zdraví. Ale jen v omezeném množství. Příliš mnoho slunce může způsobit velmi závažné problémy, dokonce ty nejzávažnější, jako je například rakovina. Proto je správná ochrana před slunečními paprsky velmi důležitá.

Chránit se před sluncem můžeme s pomocí stovek různých přípravků, které prodávají v lékárnách a drogeriích. Jsou samozřejmě dosti účinné proti negativním účinkům slunečního záření, má to jen malý háček. Z velkou částí  z nich kromě ochrany dostanete i malý bonus. Vaše tělo získává totiž různé chemické látky, které pro nás nejsou zas až tak příliš přirozené či prospěšné. Proto je dobré znát i zásady přirozeného zabezpečení, které nám ve většině případů mohou úplně stačit.

Samozřejmě nejjednodušší ochranou je vůbec na slunce nevycházet, ale není to ideální řešení, protože paprsky naší hvězdy jsou pro zdravý život nezbytné. Ale pokud to jen jde, je dobré zůstávat doma či ve stínu během největší sluneční aktivity neboli mezi jedenáctou a patnáctou hodinou. Je dobré používat slunečník.  Také se musíme zabezpečit správným oděvem. Nejlepší jsou světlé barvy a jako materiál oblečení bavlna či jiné přirozené a velmi dobře  prodyšné měkké látky. Hlavu chráníme kloboukem, čepicí s kšiltem či případně šátkem – v případě dítěte bez ochrany hlavy raději vůbec nevycházejme z domu. Zabezpečme si ramena, záda, krk  a také výstřih, čili místa, která jsou nejvíce vystavena paprskům slunce.  Při oblékání v létě by nám měli být inspirací ne hrdinové amerických seriálů, kteří poletují v největším pařáku v plavkách nebo bermudách, ale spíše beduíni a jiné pouštní národy, které si své tělo velmi dobře chrání.

V létě je důležité hodně pít, existuje proto mnoho důvodů.  Z hlediska pokožky je důležitý fakt, že správně navlhčená se tolik nevysuší a nepoškodí. Nepijme ale slazené nápoje, ideální k pití jsou různé vody (bez bublin) a bylinkové čaje. Dobrý je i zelený čaj, který obsahuje zdraví prospěšné polyfenoly, chránící nás mimo jiné i před UV zářením. Další přírodní látkou, která může být prospěšná při ochraně před UV zářením je aloe vera. Navíc pomáhá se špatně hojícími se ranami a spáleninami. V létě bychom měli zajistit v jídelníčku dostatek vitamínů A, E a C, díky tomu naše pokožka je přirozeně chráněna před částí negativních vlivů záření a má zvýšenou schopnost udržet tekutinu a tím i správné navlhčení. Přirozenou ochranou je také sezamový a mandlový olej, ten první blokuje kolem 30 procent slunečních paprsků, ten druhý o deset procent méně. Další oleje s přirozeným faktorem kolem tří až čtyř jsou jojobový, rýžový či světlicový.  Rostlinné oleje jsou vhodné také na případné menší sluneční spáleniny. Pokud používáme krémy, tak hledáme takové, které obsahují minerální filtry.