Říj 242015
 

Jednou z nejoblíbenějších podzimních pochoutek jsou houby. Z hlediska zdravotního se stále vedou debaty, jestli jsou prospěšné nebo naopak škodlivé a nebo jestli se škodlivost či prospěšnost týká jen některých druhů. Jedno je ale jisté. I když se jedná o lahůdku, organismus má jisté problémy s jejich trávením. Ale existuje několik doporučení, jak stravitelnost hub zlepšit.

Houby mají málo kalorií a skládají se z devíti desetin z vody. Přesto jsou dost těžce stravitelné, protože buněčnou stěnu u nich tvoří chitin, který se kterým si žaludeční šťávy neumí poradit. A tak nám po jídle dlouho leží v žaludku a vyvolávají pocit těžkosti. Na druhou stranu, když už se po nějakém čase konečně dají do pohybu, tak v rozumné míře při cestě z těla ven pomáhají rozhýbat střeva a také na sebe vážou přebytečný tuk.

Houby bychom měli pokud možno vždy tepelně zpracovat (také i proto, že v některých se mohou v syrovém stavu nacházet nebezpečné toxiny), pro lepší trávení se je doporučuje vařit (dusit, péci apod.) přinejmenším půl hodiny. Z tepelných úprav se nejvíce doporučuje vaření a dušení, pokud je chceme smažit, tak pokud možno pomalu a na pánvi s tlustým dnem. Rychlé opékání či osmahnutí doporučované není. Pokud možno by měly připravované ve vlastní šťávě a s minimem tuku. Nezapomínejme na to, že každá kapka přidané smetany nebo jíšky výrazně zhoršuje jejich stravitelnost.

Pokud připravujeme jídla s houbami, další suroviny (přílohy, hlavní chody etc.) by měly být pokud možno co nejlehčí. Samozřejmě ne vždy to jde, protože houby se například nejčastěji podávají k masu a výsledný pokrm je zákonitě velmi špatně stravitelný. Ale to neznamená, že si tuto kombinaci musíme úplně zakázat. Měli bychom jen při přípravě takovýchto pokrmů používat větší množství koření, které zlepšuje trávení – například majoránku, kmín, rozmarýn, tymián nebo saturejku. Samozřejmě jídla s houbami je lepší jíst během dne, večer bychom mohli mít díky těžkému pocitu v žaludku problémy s usnutím.

Samostatnou kapitolou je alkohol a také léky, které ho obsahují (i když dá se říci, že opatrní bychom měli být u všech léků). Obecné doporučení zní, rozhodně tyto věci nekombinovat. Důvody jsou dva. Za prvé se výrazně zhoršuje stravitelnost hub (kromě chitinu si pak žaludek nedokáže poradit i s bílkovinami) a za druhé v kombinaci s některými látkami, které u určitých druhů hub lze najít, může být takový pokrm pro naše zdraví dost nebezpečný.