Úno 192015
 

Většina lidí podceňuje péči o klouby a začne se o ně zajímat až ve chvíli, když se objeví nějaké bolesti. Bohužel to už je převážně pozdě. Jestliže chceme mít zdravé klouby, musíme se o ně starat průběžně celý život. Jinak riskujeme, že ve stáří budeme mít závažné problémy s pohybem.

1. základem péče o klouby je pohyb. Lidé se sedavým zaměstnáním by si měli zhruba co hodinku protáhnout záda i ruce a udělat pár dřepů nebo se alespoň trochu projít. Každodenní krátká procházka je v takovéto situaci samozřejmostí. Pevnější svaly znamenají menší zátěž naší pohybové soustavy. Mezi ideální sportovní aktivity patří plavání, běhání, chození a jízda na kole.

2. druhou nejdůležitější věcí, která má vliv na klouby je naše váha. Obézní lidé nadměrně zatěžují svou pohybovou soustavu a průběžně ji ničí. I malý pokles váhy kloubům velmi uleví.

3. klouby musíme průběžně chránit před poškozením. Takže bychom měli používat různé chrániče na kolena a na lokty při každé sportovní aktivitě, kdy může dojít k nějakému úrazu – zvláště u kol je lidé velmi často podceňují a to je chyba.

4. pohyb je rozhodně důležitý, ale vše bychom měli dělat s rozumem. Zvláště opatrní musíme být při sportech, kde dochází k prudkým změnám pohybu. Také vysokohorská turistika je sice krásná, ale nesmíme zapomínat na to, že při každém sestupu klouby velmi silně zatěžujeme. To samozřejmě neznamená, že by se člověk těmto aktivitám měl vyhýbat, ale zátěž musí přizpůsobit věku, váze a své celkové kondici.

5. lidé s genetickými sklony k zánětům kloubů by měli dbát na zvýšený přísun kyselin omega-3.

6. bez zdravých kostí nebudeme mít ani zdravé klouby. Takže je třeba pravidelně organismu dopřát dostatečné množství vápníku a vitamínu D.

7. pro pevné klouby je důležitý i kolagen, vitamín C a v pozdějším věku chondroitin a glukosamin.

8. na klouby bychom měli pamatovat i při nošení různých předmětů. Rozhodně se nesnažíme strhnout, lepší je něco vzít na dvakrát než riskovat úraz. Váhu rozkládáme pokud možno rovnoměrně a hlídáme si při chůzi narovnaná záda. Jestliže něco můžeme přesouvat, nezdvihejme to. Těžší předměty zdviháme z podřepu.

9. důležitá je kvalitní a pohodlná obuv, pokud možno minimalizujme nošení bot na vysokém podpatku.

10. vyhýbejme se stresu.