Říj 162012
 

Podzim a zima jsou období, kdy je naše zdraví vystaveno většímu riziku. Je zhoršené počasí, lidé kolem nás frkají a pčíkají, kapénky plné nebezpečí poletují radostně vzduchem. Vede to ke zvýšenému počtu různých onemocnění a tím pádem i se více předepisují antibiotika. Ta nás sice jednoho problému zbaví, ale zároveň udělají malý pogrom i na užitečné bakterie v našem trávicím traktu. S jejich obnovou by měla pomoci také probiotika, která můžeme koupit v normálních potravinách a jsou vhodná jak pro dospělé, tak i pro děti.

Reklamy nás každý den zaplavují spoustou informací, jak probiotika jsou to nejdůležitější v našem životě a pokud si nekoupíme výrobek firmy X nebo Y, tak strašně ublížíme svému zdraví a také samozřejmě našim dětem (ty kromě kupování tuny hraček, každý den jiné, navíc musí celý den trávit konzumací různých pilulí a uzdravovadel, jinak neporostou). Jako téměř každý výsledek práce marketingových oddělení i toto sdělení se částečně zakládá na pravdě, ale částečně je nepravdivé nebo možná nepřesné či neprokázané.

Každý vám asi potvrdí, že když začne jíst různé jogurty a jiné lahvičky plné zdraví, tak se cítí dobře. Vtip je v tom, že může baštit téměř jakýkoliv takový produkt, který neobsahuje tuny éček, cukrů a škrobu. Navíc pro zdraví, imunitu a také dobré trávení není potřebný přísun pouze té či oné bakterie nebo jejich skupiny.  Tělo musí dostávat vyváženou stravu a pro dobrý rozvoj zdravé bakteriální kultury  v našem trávicím systému je bezpodmínečně nutná pravidelná konzumace vlákniny (čili ovoce, zelenina, celozrnné pečivo apod. – článek na téma kartáče střev si můžete přečíst zde). Bez ní ani stopadesát „elkasejů“ a jiných probiotických čárůmárů nám nepomůže. Samozřejmě  pokud bakteriím dáme dobrý vlákninový podklad pro život, tak po antibiotické léčbě, ale i obecně,  nám různá probiotika jenom prospějí.

Mezi asi nejznámější patří jogurt a výrobky s ním příbuzné.  Právě na téma jeho velké prospěšnosti pro zdraví existuje asi největší množství reklam, které cílí jak na děti tak i na dospělé. Kultury zde obsažené vznikají během mléčného kvašení a je jich opravdu velmi široká škála. Bohužel z obalu potravin se většinou příliš nedozvíme kolik jich je a jaké všechny jsou obsaženy. I když na druhou stranu stále se v odborné veřejnosti vedou spory, jestli jogurty tzv. probiotické, kde je zvýšený obsah kultur, jsou skutečně pro tělo prospěšnější než ty normální.

Výtečný je také kefír. Tento kvašený mléčný nápoj, který původně pochází z Kavkazu a Dálného východu, je užitečný nejen protože přirozeně obsahuje probiotika. Navíc pomáhá vstřebávat vápník, železo a jiné zdraví prospěšné látky. Kupovat bychom ale měli pouze ty neochucené. Cukr totiž prospívá množení i škodlivých bakterií a plísní.

Dalším výrobkem podobného typu jako kefír je podmáslí. Jde o vedlejší produkt vytváření másla, který také lze vyrobit i kysáním mléka.  Bývá oblíben pro svůj minimální obsah tuku. Také je výtečně stravitelný – tělo ho zvládne zpracovat třikrát rychleji než klasické mléko. A nemá jen probiotika, obsahuje lecitin, který potřebujeme ke správnému fungování nervového systému a navíc vitamíny ze skupiny B.

Zvláště dospělé pány asi potěší informace, že probiotika obsahují také … přirozeně fermentované salámy. Problém je s našimi výrobci. V dnešní době módy na zdravé potraviny, místo toho aby nabízeli větší množství takovýchto uzenin, tak buď mění technologie a nebo informaci, že salám nemusí znamenat jen rakovinu tlustého střeva, ale naopak může působit jako prevence proti jejímu vzniku, tají. Pozor, pod názvem salámy s probiotiky se samozřejmě nemyslí různé sojové juniory a jiné gothaje, ale ty výrobky, které obecně označujeme za uherské.

A poslední skupinou zdravých výrobků, kterou můžeme podpořit naši imunitu a výrazně si zlepšit trávení, je kysaná zelenina.  Čili jde o rychlokvašky a hlavně celý rok dostupné kysané (pozor, ne sterilované) zelí, včetně šťávy.  To je například výtečným zdrojem vitamínu C, tudíž nám imunitu opravdu posílí ověřeným způsobem. Navíc je zdrojem vlákniny, kterou dobré bakterie potřebují ke svému životu. Okurky sice díky vysokému obsahu vody mají vlákniny o něco méně, ale spolu se zelím obsahují užitečná probiotika Lactobacillus plantarum, které kromě obvyklého působení, také nejpravděpodobněji omezují rozvoj škodlivých bakterií v dutině ústní a krku.