Čvn 012012
 

Stárnutí je přirozený a nevyhnutelný proces, během kterého náš organismus přestává fungovat stejně efektivně jako za mlada a je čím dál tím hůře schopný řešit různé problémy. Tento vývoj je nevyhnutelný, ale je možné ho mírně zpomalit a učinit tak stárnutí výrazně příjemnějším.

Velkou roli odehrává i klasická zdravá životospráva. Základní rady rozhodně nejsou ničím objevným, ale přes to je spousta lidí nedodržuje a nebo uznává jen část z nich. Takže zde je malá rekapitulace. Rozhodně je nutno omezit či pokud možno úplně eliminovat různé škodlivé návyky. Na prvním místě je samozřejmě kouření a na druhém místě je alkohol – to první by ze života mělo zmizet úplně, v případě toho druhého minimální množství by nemělo tolik škodit, ale rozhodně prospívat z hlediska stárnutí nebude. Také je dobré minimalizovat používání různých léků. Rozhodně bychom si sami neměli nic předepisovat ani pravidelně zobat různé pilule a i v případě léčiv předepsaných lékařem je dobrá určitá střídmost. Doktoři občas nezávisle na sobě vrší postupem věku a chorob různé pilulky, které se ale vzájemně ruší či „dablují“ a proto je jednou za čas dobré to probrat systematicky s jedním či dvěma odborníky. A nechat je určit,  co je možno z pravidelného užívání vyřadit, či jak dvě nebo tři léčiva nahradit jedním (vše ale vždy záleží od pečlivosti vašich lékařů, někteří jsou velmi zodpovědní a situaci kontrolují při každém novém receptu).  Důležité je také pravidelné cvičení, ale nemusíme si hned trhat vlasy a kupovat činky nebo předplatné ve „fitku.“ Velmi dobře nějaký nudný tělocvik nebo stereotypní šlapání na rotopedu nahradí například chůze. Půl hodiny až hodina procházek denně jsou pro naše tělo učiněný elixír mládí. Zvláště, když to spojíme s jinou důležitou záležitostí, jakou je kontakt s přírodou. Je dobré tělu dopřávat co nejvíce čerstvého vzduchu a zdravého životního prostředí. Ti, co žijí v městě vždy mají k disposici přinejmenším nějaký hezký park. Nesmíme také podceňovat sílu odpočinku a pravidelného spánku. Měli bychom omezit také různé adrenalinové aktivity a věnovat se spíše tvůrčí činnosti nebo rozvíjení (či udržování) naší mozkové kapacity – kromě tvůrčí činnosti ji například velmi dobře podporuje četba. A samozřejmě je dobré se vyhýbat jakýmkoliv stresům.

Co se týká jídelníčku, tak určitě je dobré omezit či vynechat různé slané výrobky a vůbec omezit používání soli. Sůl není možno úplně odstranit, ale její redukce na minimum (velká část potravin ji stejně obsahuje) je v boji proti stárnutí velmi úspěšným faktorem. Stejně tak je dobré zmenšit množství cukru, červených mas, nasycených tuků a přemíry mléčných výrobků. Polotovary a uzeniny by se na našem stole měly objevovat minimálně.  Jídelníček by měl obsahovat co největší počet ovoce a zeleniny a to v čerstvé podobě. Také je důležité, aby šlo o sezónní plodiny a úplně ideální je, pokud se přirozeně vyskytují v našem regionu (nemusí být úplně původní, ale měly by být schopné se rozmnožovat přirozeně a žít i bez skleníku). Záležitost nenasycených tuků je samozřejmě evergreen, omega 3 mastné kyseliny jsou velmi důležité pro dlouhý zdravý život bez nemocí. Maso může být pravidelnou součástí jídelníčku, jen s postupujícím věkem by mělo být co nejlibovější a také by na našem stole měly být co nejčastěji ryby. Pozor na drůbež. Na jednu stranu se jedná o opravdu libové masíčko, ale z druhé strany forma chovu (zvláště u kuřat) je na tolik nepřirozená, že to zase není to pravé ořechové. U jídla je ale také důležitá pestrost a chutnost, jíst „zdravě“ stále to samé co nám navíc nechutná, je mnohem škodlivější než občasné zobnutí něčeho mírně „škodlivého.“

V boji se stárnutím je dobré si pozvat na pomoc i nějaké bylinky a dostupné rostlinky. Spousta lidí pije kávu, není to sice až tak hrozný jed, jak se občas říká, ale je dobré část jejích efektů nahradit něčím jiným, co má pro povzbuzení stejný účinek, ale navíc je to i zdravé. Touto magickou rostlinou je zelený čaj, který má nejen velmi slušné močopudné účinky, ale hlavně je to i dobrý antioxidant. Přibližně dvakrát do roka, je dobré obohatit naši životosprávu o dodání dalších omlazujících bylin. Stojí za to se zaměřit na ostropestřec (Dvě lžíce semínek zalijeme sklenicí vody, a na malém plaménku ohříváme deset minut – voda by neměla vřít. Tekutinu necháme vychladnout a přecezenou vypijeme. Aplikujeme dvakrát denně po dobu jednoho týdne) při vaření se snažit najít takové recepty, kde využijeme i rozmarýn. Zvláště na jaře bychom měli pravidelně očistit naše tělo silou kopřiv (Vrchovatou lžíci sušené byliny zalijeme čtvrt litrem vody a necháme chvíli louhovat – vzniklá tekutina musí být světlá, takže kolem dvou minut je maximum. Pokud máme čerstvou kopřivu, tak tu louhujeme jen půl minuty. Pijeme pomalu, třikrát denně sklenici a doba omlazování je dva týdny.) a průběžně mladé rostlinky využívat i v jídle a do salátů.