Dub 292014
 

Pro většinu lidí je vůně rebarborového koláče nerozlučně spjata s dětstvím a tou skvělou babiččinou kuchyní. Později rebarbora z jídelníčku převážně mizí, mimo jiné i proto, že člověk často slyší různé poplašné zprávy o tom, jak je tato zelenina* velmi škodlivá. Nejsou úplně nepravdivé, ale ve skutečnosti pozitivní vliv na lidský organismus je výraznější než ten negativní.

Škodlivost rebarbory spočívá ve vysokém obsahu kyseliny šťavelové také zvané jetelová sůl. Tato látka rozhodně zdraví neprospívá – může poškodit zuby, zhoršuje vstřebávání vápníku, vytváří ledvinové kameny a také výrazně zhoršuje dnavé záchvaty. Množství kyseliny v zelenině závisí na stáří rebarbory. Mladé výhonky jsou relativně „čisté,“ větší pozor bychom si měli dávat u reveně sklizené přibližně po druhé polovině června. Dá se říci, že tu si opravdu můžeme odpustit. Ale vzdávat se mladé rebarbory by byla rozhodně škoda.

Tato zelenina má vysoký obsah antioxidantů o jejichž prospěšnosti dnes  už asi nikdo nepochybuje. Kromě toho je velmi dobrým zdrojem vitamínů A, C** a E, má také slušný obsah hořčíku, železa, sodíku a draslíku. Existuje hodně teorií, že velmi prospěšná je pouze v syrovém stavu, škodlivá se stává až po tepelném zpracování. Jenže tento názor začínají vyvracet nejmodernější vědecké studie, které de facto tvrdí opak. Odborníci totiž zjistili, že během tepelné úpravy se v rebarboře uvolní velké množství polyfenolů, které chrání náš organismus před rakovinou. Jejich účinnost zaujala i farmaceutický průmysl, který nyní přemýšlí, jak to využít při výrobě nových výrazně účinnějších léčiv.

Rebarbora je také tradičním lékem v čínské medicíně. Používal se hlavně kořen. Ten v malých množstvích může zastavit průjem, ve větším naopak velmi účinně působí proti zácpám. Obecně se doporučoval na desinfekci a vyčištění trávicího traktu, zlepšení tvorby žluči a také urychlení metabolismu. Nejčastěji se podává jako odvar – lžíci sušené drogy zalijeme litrem vody, povaříme přibližně deset minut a pak ještě necháme asi patnáct minut louhovat.

* Ačkoliv rebarboru využíváme při vaření hlavně jako ovoce, ve skutečnosti se jedná o zeleninu. 

** Dobrým zdrojem vitamínu C neznamená nejlepším. Asi to mnoho lidí zaskočí, ale tato velmi kyselá zelenina má sice tzv. céčka docela hodně, ale citrusy ho mají téměř dvakrát více.