Čvn 192013
 

Rýžové chlebíčky jsou pro mnoho lidí symbolem zdravé výživy a skvělého pomocníka při různých dietách. Další velká skupina je pro změnu odsuzuje a považuje za cosi, co nemá vůbec žádnou hodnotu a našemu zdraví spíše škodí. A jak je to s „polystyrenem“ ve skutečnosti? Odpověď se pokusíme najít na následujících řádcích.

Jeden rýžový chlebíček má přibližně jen deset gramů a tělu dodá necelých čtyřicet kalorií. Obsahují sedmdesát až osmdesát procent sacharidů, výrobky z hnědé rýže mají i přibližně dvě procenta vlákniny. Kromě toho obsahují bílkoviny, ale díky způsobu zpracování je náš organismus může využít jen v omezeném množství (snižuje se úroveň lysinu). Najdeme v nich i trochu vitamínu B a nevelké množství minerálů.

Obliba chlebíčků vychází z několika věcí. Za prvé se nám líbí údaje o kaloriích a také velmi rychle získáváme pocit, že nás krásně zasytily. Za druhé jsou velmi trvanlivé a nemění chuť ani po delším skladování. Za třetí se velmi jednoduše přenáší, jsou rovnou naporcované a můžeme je chroupat jen tak. No a za čtvrté se velmi slušně kombinují s různými „mazadly,“ zeleninou, sýry či dokonce uzeninami, takže mohou vytvářet i jistou iluzi plnohodnotné svačiny. Navíc pro někoho mohou být příjemnou alternativou k různým slaným tyčinkám a křupkám, kterými si zacpává břicho mezi jídly.

Hlavní vadou této potraviny je fakt, že mají vysoký glykemický index neboli rychle zvyšují úroveň cukru v organismu. Takže ve skutečnosti nás nějak výrazně nezasytí, tělo se velmi rychle začne dožadovat přísunu dalších potravin. Mohou být proto vhodné jako rychlý přísun energie například pro sportovce nebo během nějakého náročnějšího výletu či jiné namáhavé fyzické aktivity, ale nehodí se ani pro redukci váhy ani pro její udržení po nějaké drastičtější dietě. Rozhodně by neměly být základem našeho stravování, na druhou stranu určitě nám jednou za čas jako doplněk nijak neuškodí.

info: samozřejmě vše výše napsané se týká klasických rýžových chlebíčků bez polev. Ty „obohacené“ čokoládičkami a jinými cukry jsou negativní kapitola sama pro sebe.