Kvě 082013
 

Každý, kdo má problém s nadváhou a nebo si myslí, že potřebuje shodit nějaká ta kila, to asi zná. Dostaneme desítky skvělých rad, přečteme si časopisy plné výtečných diet, kterými se řídí ta či ona modelka a ještě nás nějaká celebrita přesvědčí, že si musíme koupit opravdu účinný potravinový doplněk. A ono to pořád nejde. Podívejme se, jaké jsou nejčastější příčiny, z jejichž důvodu a navzdory všemu úsilí, se nám často nedaří zhubnout.

1. občas za problémy s hubnutím může to, že neumíme správně zvládat stres a během nějakých psychicky náročnějších situací saháme po sladkostech. Pak už je jedno, jestli se hýbeme, dodržujeme gramáž pokrmů a tisíce jiných věcí, musíme se nejdříve zbavit tohoto návyku. Občas nám může pomoci zvýšená dávka hořčíku z ořechů (nesolených a neslazených samozřejmě), celozrnného pečiva či zelené listové zeleniny. Psychicky náročnější situace řešme fysickou aktivitou a pokud máme problém s depresemi, raději zajděme za odborníkem.

2. rozhodně nesmíme podceňovat pohyb. Všichni to vědí, jsou toho plné časopisy a televizní pořady. Přesto lidé nejčastěji pokývají hlavou, řeknou to je přeci samozřejmé, já to už dávno znám a svalí se k televizi, kde stráví i velmi hezké sluneční odpoledne. A potom do výtahu, z něj do auta, pak zase do výtahu, pak do kanceláře a šup z ní do výtahu a tak dále a tak podobně, až zase skončíme u gauče. Přitom stačí docela málo, půl hodiny až hodina denně nikoho nezabije. A můžeme najít takovou fysickou aktivitu, která nám vyhovuje. Nemáme rádi rozcvičky? Jezděme na kole. Bicykl nám moc nesedne? Choďme na procházky nebo na plavání a nebo jen tak zaběhat. Možností jsou stovky. Je dobré také trochu omezit využívání automobilů, zvláště  k cestám jen na pár stovek metrů.

3. někdy je užitečné si udělat pořádný seznam toho, co všechno během dne jíme. Člověk má občas pocit, že jí zdravě a jen malé dávky a ve skutečnosti se láduje docela silnými kalorickými bombami. Velmi častým problémem je popíjení různých slazených limonád nebo zobání sladkých a slaných zákusků (třeba těch, co nás obelhávají hesly light či fit) mezi jídly. Po sepsání poctivého seznamu jednoduše zjistíme, co z jídelníčku vyřadit (a nejlepší je to vyhodit i ze spíše a lednice). Pak už jen kontrolujme velikost porcí (občas pomůže zmenšení pravidelně užívaných talířů) a pravidelné stravování a jsme na nejlepší cestě shodit pár kil a kýženou váhu potom i udržet.

4. musíme také pravidelně pít.  Zase je to taková samozřejmá věc, ale mnoho lidí do sebe za den nedostane ani ty dva litry tekutin, které se obecně uvádějí, jako takové to minimu pro každého. A nebo je dostane, ale zároveň celou snahu pokazí špatným výběrem nápojů. Rozhodně do limitu nepočítáme alkohol nebo kávu, špatné jsou i různé slazené limonády a ochucené minerálky, které nám během hubnutí určitě nepomohou. V pořádku je voda, slabé čaje (pokud možno bylinkové) a také lehké, nepřesolené polévky.

5. neměli bychom jíst těsně před spaním a nebo v noci. Nejenže se nám nepodaří shodit kila, ale navíc to není zdravé. Během spánku by měla odpočinout nejen naše mysl, ale relax si zaslouží i tělo. Trávicí systém je ve skutečnosti velká továrna, kde probíhají stovky různých reakcí. Takže i když si před zdřímnutím dáme jen takovou malou mrkvičku či ředkvičku, které jsou přece plné vlákniny a vitamínů, tak zase nastartujeme celý „tovární“ proces. Pokud nás trápí hlad, dejme si raději skleničku či dvě vody a nachystejme si tekutinu k posteli. Pokud noční vykrádání lednice nejsme schopni zvládnout, raději navštivme odborníka, který zjistí, jestli za tím nejsou nějaké závažnější zdravotní potíže.

6. velmi často nemůžeme zhubnout, protože nám chybí dostatečně pevná vůle.  Pokud čekáme zázraky a ony nepřichází, tak velmi rádi hodíme flintu do žita a vracíme se  k původnímu životnímu stylu. Nebo uděláme jeden malý hřích a rovnou se na celou dietu či spíše změnu životního stylu vykašleme, protože přece autoři tvrdí, že musíme vše dodržet dvacet čtyři hodin denně a tři sta šedesát pět dní v roce. Člověk není robot, chybku udělat může, důležité je to, aby ve svém celkovém úsilí nepřestával. Ale také nesmí na chyby kašlat a říkat si, před hodinou jsem mlsal a nic, tak si dám další čokoládu. Musíme pevnou vůli a důsledné dodržování zdravých zásad vyvážit.

7. no a na konec jednou z velmi častých příčin, proč nemůžeme zhubnout je to … že jsme si vybrali špatnou dietu. Nejhorší jsou ty, které nám slibují zázraky během velmi krátké doby a navíc vůbec neřeší stravování po skončení nějakého předem určeného cyklu. Tam nastupuje klasický jojo efekt, kdy velmi často po pár měsících vážíme ještě více než dříve. Shazování kil je běh na dlouhou trať, pokud věříme, že za měsíc shodíme kila do plavek, tak spíše budeme svému tělu škodit a výsledky se nedostaví.