Říj 012014
 

Kuřecí i hovězí vývar v hrnku pro zdravíMnoho lidí ze strachu před nadbytečným přísunem kalorií vyřazuje ze svého jídelníčku polévky. Není to příliš rozumné, protože ve většině případů jsou polévky docela zdravé, moc se po nich netloustne a navíc díky tomu, že nás zasytí, můžeme dalšího jídla sníst výrazně méně (a nebo je lze přímo podávat jako hlavní jídlo). Některé se dokonce dá označit i za lék – takovým případem je právě silný masový vývar a to jak kuřecí, tak i hovězí.

Ačkoliv receptů na silné a zdravé vývary jsou stovky či dokonce tisíce, ve skutečnosti všechny vychází z relativně jednoduchých zásad. Hlavní surovinu (drůbeží či hovězí maso nebo jejich mix) bychom měli zalít studenou vodou, aby se dobře louhovala a pak k ní přidat další zeleninu. Obvyklá je mrkev, celer, petržel a cibule, ale dává se i pórek, květák nebo česnek. Pak ještě musíme na začátku varu posbírat pokud možno co nejvíce vytvořené pěny, pak už jen všechno osolíme, okořeníme a necháme vyvařovat na malém ohni (voda by neměla vřít, spíš jen tak poklidně probublávat) i několik hodin, než dosáhne požadovanou sílu chuti. Tradičně se dochucuje novým kořením, bobkovým liste a pepřem, mnoho lidí přidává ještě tymián nebo majoránku či pro zlatavou barvu kurkumu (ale zde se obecně meze nekladou – kombinací různých koření je asi stejně, jako je receptů na vývary). Nakonec bychom ho měli ještě přecedit (rozvařená zelenina není dobrá, tu vyhodíme, maso lze obrat z kostí a nechat na misce v lednic k dalšímu využití) a pak ho podáváme buď čirý například v hrnečku jako zdravý nápoj při nemoci a nebo jako pokrm se samostatně uvařenými nudlemi, zeleninou či odloženým uvařeným masem. Vývar lze také pro pozdější využití zavařit do sklenic, díky tomu vydrží v lednici několik týdnů a nebo ho zmrazíme, to má trvanlivost i kolem půl roku.

Vývar velmi dobře zasytí a zároveň není příliš kalorický  (zvláště pokud z něj stáhneme tuk, například papírovým ubrouskem či schlazením v lednici – pak lze omastek jednoduše vylovit), hovězí dokonce může pomoci při hubnutí. Zdravý je mimo jiné proto, že obsahuje hodně minerálů (hlavně draslík, hořčík, fosfor, vápník a železo), navíc pokud nešetříme zeleninou a vaříme ho pomalu, tak v něm najdeme i vitamíny E s beta karotenem, které působí v organismu jako antioxidanty. Samozřejmě je v něm i trochu bílkovin a tuku, které tělo k životu potřebuje také. Slepičí a kuřecí vývary mohou snižovat tlak a omezit riziko vzniku aterosklerózy, ale aby se tento zdravotní účinek projevil, nesmíme je přesolit – troška na začátku je nutná, ale později spíše upravujme chuť až na talíři česnekem, zelenou petrželkou nebo těsně před koncem varu libečkem (tyto tři věci vyvolají pocit slanosti). Pravidelné popíjení v chladnějších ročních obdobích zvyšuje imunitu – zvláště užitečný může být po nějaké zimní procházce, kdy tělo rozehřeje a souběžně mu dodá potřebné živiny, které například v horkém čaji nejsou. Užitečný je i při nachlazeních a chřipkách,  obsahuje cystein a navíc zvlhčuje sliznici – díky tomu zmírňuje potíže s rýmou a kašlem (dokonce se dá i inhalovat a má to velmi dobré účinky). Vývar pomáhá organismu bojovat s různými záněty a obecně je výtečný při různých onemocněních, kdy pacient má problémy s nechutenstvím – v takové situaci ho podáváme prostě v hrnečku jako nápoj. Tělo ho rychle zpracovává a tak nemusí vydávat síly na trávení a vše věnuje boji s nemocí.