Pro 202013
 

Ačkoliv je sleď mořská ryba, kdysi dávno byl velmi oblíbený i v české kotlině. Slanečci se sem dováželi už od hlubokého středověku, patřil také mezi tradiční postní jídla. Ale s postupem času z našich stolů vymizel a objevuje se převážně už jen v podobě matesů a zavináčů v různých restauracích. A je to docela škoda, protože sledi jsou nejen chutná, ale i zdravá ryba.

Konzumace sleďů našemu tělu dodá hodně prospěšných látek. Ve sto gramech ryby můžeme najít opravdu velké množství kyselin omega tři a šest. Ty regulují hladinu krevního tlaku, podporují práci nervové soustavy, zlepšují mozkovou činnost a také urychlují hojení různých zranění. Navíc sleď má nezanedbatelné množství vitamínů, za zmínku stojí A, D a E, které omezují riziko vzniku aterosklerózy, chrání naši pokožku, prospívají zraku, posilují kosti a mimo jiné omezují vznik vrásek. No a pokud bychom měli vybrat nějaké zajímavější minerály, tak tato ryba nám dodá draslík, který zbavuje organismus nadbytečného množství vody a také zinek a měď. Ten první prospívá našemu srdci, ten druhý má antibakteriální účinky a pomáhá udržet zásadito-kyselou rovnováhu v organismu.

Nejzdravější sledi jsou samozřejmě chlazení nebo mražení. U slanečků (ty se k nám postupně vrací, ale narazit na ně lze de facto jen v tzv. ruských obchodech) nebo naložených filetů je problém s příliš vysokým obsahem soli. Na druhou stranu, připravují se za syrova a pokud je dále nebudeme tepelně zpracovávat, mají o něco vyšší obsah vitamínů. Nadměrného množství soli je zbavujeme namáčením v mléce nebo ve vodě.

A co si ze sledě můžeme připravit? Chutný je například zeleninový salát. Čtyři nasolené filety namočíme do vody a necháme zbavit nadbytečné soli. Opláchneme, nakrájíme na kousky, pokapeme jablečným octem a necháme dvě hodiny v lednici. Tři barevné papriky omyjeme, zbavíme semínek, nakrájíme na kostičky a dáme do misky. Přidáme na tenká půlkolečka nakrájenou červenou cibulku, rybu, pokapeme kvalitním slunečnicovým olejem (nebo jiným bez chuti, olivový se moc nehodí), podle chuti opepříme, promícháme a můžeme podávat. Sledě můžeme také upéci. Čtyři rozmrazené (vykuchané a bez hlav) ryby opláchneme, pokapeme citronovou šťávou a zevnitř i zvenčí mírně osolíme a opepříme. Posypeme je troškou nastrouhané citronové kůry. Rozložíme je na pekáč, ryby posypeme chilli (ještě lepší jsou tenké plátky čerstvých pálivých papriček, např. jalapeňo), nasekanou petrželkou a pokapeme je olejem. Vložíme je do rozpálené trouby a pečeme přibližně čtvrt hodinky. Podáváme s vařeným bramborem.