Dub 042013
 

U počítače trávíme v dnešní době spoustu času a obecně se dá říci, že do budoucna to bude ještě více. Je to nutnost, které se vlastně není možno nijak vyhnout. Bohužel dlouhé sezení za monitorem ovlivňuje negativně nejen náš zrak, ale hlavně páteř. Ta se s postupem času začne výrazněji ozývat a může i vyvolat různé další zdravotní obtíže. Proto je dobré se naučit zásady správného držení těla na pracovní židli.

1. chodidla by měly být celou svou plochou na podlaze, i když částečně to závisí i na výši pracovní plochy. Pokud z různých důvodů (viz body ohledně ramen a hlavy) nám na zem nedosáhnou, měli bychom pod ně dát nějakou přiměřeně velikou bedýnku, podnožku či stoličku.

2. kyčle by měly být o maličko výše než kolena, úhel by měl být kolem sto dvaceti stupňů. Tím napomáhají správnému držení páteře.

3. ramena bychom měli mít uvolněná a paže volně kolem těla. Při psaní na klávesnici či práci s myší by naše lokty měly svírat úhel kolem devadesáti stupňů. Zápěstí držíme vodorovně, případně by měly mít přibližně patnácti procentní sklon dozadu. Myš by měla být těsně u klávesnice, v ideálním případě máme u ní také pevnou oporu pro zápěstí.

4. hlava a krk by měly být vzpřímené.

5. obrazovka by měla být vzdálena přinejmenším (tudíž rozhodně neuškodí více) na vzdálenost natažené paže. Horní hrana monitoru by se měla nacházet zhruba na úrovni očí. Pozor na odlesky od obrazovky. Lze je řešit i mírným nakloněním monitoru. Pracoviště a umístění monitoru by nikdy nemělo být rovnoběžně s oknem (neplatí, pokud je mezi ním a námi ještě nějaká překážka).

6. velmi významný je výběr správného pracovního křesla k počítači. Musíme se na něm cítit pohodlně, většinou je nejlepší, když na něm můžeme nastavovat různé polohy a výšku. Velký význam má opěradlo. Při nákupu je lepší si vždy osobně vyzkoušet, jak nám sedne a nekupovat jen podle ceny a vzhledu.

7. pokud možno každou hodinu se zvedněme od práce a protáhněme si záda. Případně se naučme několik cviků na uvolnění krční a bederní páteře, které lze provozovat vsedě.