Zář 072013
 

Pro mnoho dětí svačina do školy znamená nějakou sušenku či čokoládovou tyčinku doplněnou přeslazeným nápojem plným éček. A je více méně jedno, jestli jim to rodiče zabalí a nebo jestli si to naše dítka koupí v nějakém automatu, za peníze určené na něco výživnějšího. Přitom správná svačina, čili ne cukr v různých podobách, je pro zdraví dítěte a jeho dobré školní výsledky opravdu důležitá.

Samozřejmě nejdůležitější je dobrá a kvalitní snídaně, protože jak dokazují vědecké výzkumy, děti, které se ráno pořádně najedly, mají mnohem lepší výsledky ve škole. Organismus se dříve probudí a tím pádem i mozková aktivita je kvalitnější. Jenže mladé tělo spaluje živiny hodně rychle a proto je nutné je průběžně doplnit. Tady odehrává významnou roli právě svačina. A zase to potvrzují i vědci, kteří zjistily, že děti, které se v průběhu dopoledne pořádně nenají, jsou výrazně roztěkanější, nervózní, hůře se koncentrují na učení a také je často bolí hlava a břicho. Navíc rády doplňují svou energii různými bonbóny, sušenkami a nebo chipsy, které jejich tělu a mozku nedají nic užitečného.

A co bychom měli připravit na svačinu do školy? Možností je samozřejmě spousta, ale rozhodně nic nezkazíme starými dobrými obloženými chleby či houskou. Jen bychom ji měli mírně upravit podle dnešních poznatků. Pokud možno sáhneme po celozrnném pečivu, které dodá dítěti více energie a také vitamíny a vlákninu. Jen při nákupu si dejme pozor, spousta chlebů či houstiček deklarujících svou celozrnnost je ve skutečnosti větší či menší podfuk. Oba krajíce namažeme nějakým kvalitním tukem. Dnes se častěji doporučují různé rostlinné, ale ani máslo není takový ďábel, jak se ho jeden čas v reklamách popisovalo. Oba mažeme proto, že díky tomu snížíme riziko, že se pečivo během těch pár hodin rozmočí, rozpadne a obecně se stane nepříliš chutným. To co mu dáme dovnitř není až tak důležité (samozřejmě pokud máme obecný přehled o zdravosti různých potravin), řídíme se přitom několika zásadami. Svačiny mu obměňujeme, neměli bychom dítě každý den týrat tím samým. Pestrobarevná „náplň“ je pro dítě mnohem zajímavější a raději ji jí (i když jsou výjimky, musíme zohlednit zvyky svého dítěte). Chleby nepřecpáváme příliš velkým množstvím doplňků, pokud půjdou špatně ukousnout a nebo se při nich žáček zašpiní, zvyšujeme šanci, že je příště hned po odchodu z domu někam zahodí. Vyhýbejme se hodně aromatickým potravinám, jako je například cibule, česnek nebo plísňové sýry. Svačinu mu ještě pravidelně obohacujme různým ovocem a zeleninou, které si může chroupat jen tak. Vhodné mohou být i sušené plody a oříšky, jen si musíme dávat pozor, aby nám dítě nejedlo pouze tyto doplňky.