Říj 302012
 

Hubnutí by nemělo být pouze o úpravě jídelníčku nebo o různých více či méně drastických kaloriích. Kila nejlépe shazujeme obecně zdravou životosprávou a s ní je naprosto nerozlučně spojen i pohyb. Tabulka spalování kalorií může být užitečným ukazatelem, jaká sportovní aktivita je pro nás nejúčinnější, zvláště po nějakém náročnějším nedělním obědu či nějaké oslavě plné dortíků.

Tabulka je samozřejmě jen orientační záležitost. Spalování kalorií závisí nejvíce na tom, což asi každému je jasné, jakou máme váhu. Také je ovlivněno tím, jaké je zrovna venku počasí, jakou máme náladu a mimo jiné i tím, jaký má kdo konkrétní metabolismus. Na ten mohou mít vliv také různé zdravotní problémy. Také je nutno zohlednit fakt, že každý člověk každou činnost vykonává trochu jiným způsobem. I když dva lidé běží stejně, tak necvičený tomu a různým doprovodným pohybům věnuje více energie než ten, kdo je pravidelně běhajícím a případně profesionálně vycvičeným sportovcem. Ale hrubý přehled díky ní samozřejmě získáme, takže svou hodnotu má.

Pod odpovídající váhou je informace kolik kalorií spálíme za půl hodiny. Delší či kratší čas můžeme získat dělením nebo samozřejmě násobením. Vyšší či nižší váhu přičtením nebo odečtením kalorií, o které se spalování zvyšuje s každými dalšími deseti kilogramy (např. u pomalého běhu vidíme, že se počet spálených kalorií zvyšuje co deset kilogramů o 40, tudíž u např. neuvedené váhy 85 kilogramů by to bylo +40 + 40/2 čili 340).  Tabulka má dvě části, první se věnuje sportovním aktivitám a druhá nějaké naší běžné činnosti, kterou každý den děláme. Protože hubnout jde i u luxování 🙂

——————————————————————————————–

 Cvičení nebo pohyb                                  Váha 50 kg                60 kg             70 kg

pomalý běh (7 – 9 km/h)                           200                   240                280

rychlý běh (14 -16 km/h)                          400                   480                560

plavání – kraul                                   250                   300               350

plavání – prsa (a jiné rekreační plavání)         200                   240                280

turistická jízda na kole (10 – 13 km/h)           150                   180                210

jízda na koni                                     100                   120                140

gymnastika                                        100                   125                150

skákání přes švihadlo                             200                240                280

nordic walking                                   100                   120                140

————————————————————-

sekání trávníku (sekačkou)                        100                   120                140

mytí auta                                         110                   135               160

malování (stěn, nábytku)                          125                   150                175

mytí podlah (na kolenou)                          112                   134                156

vaření                                             66                    79                 92

uklízení                                           88                   105                122

hraní na klavíru                                   69                    83                 97

hraní na kytaře                                   79                     95                111

čtení                                             26                     31                 36

telefonování                                       26                    31                 36

———————————————————