Dub 112014
 

Na celém světě asi neexistuje nikdo, kdo by měl neustále dobrou náladu. I když se nám podaří zvládnout všudypřítomný stres a zmatenost moderní doby, stále v lidském životě dochází k různým událostem, které mají negativní vliv na psychiku. Dříve než vyrazíme za psychologem nebo sáhneme po zázračné rozveselující pilulce, měli bychom vyzkoušet nějaké osvědčené metody, které nám pomohou zlepšit náladu.

1. výhodu mají majitelé „mazlivých“ domácích mazlíčků. Leckdy stačí jen pohladit kočku nebo psa a už je nám na duši lépe.

2. pokud vstáváme brzy a chodíme spát pozdě, nejpravděpodobněji během dne nebudeme příliš dobře naladěni. Zdravý a pravidelný spánek je pro naši psychiku velmi důležitý.

3. i když se považujeme za samotáře, občasný kontakt s jinými lidmi nám udělá dobře. Samozřejmě je důležité se stýkat jen s tím, kdo nás nerozčiluje. Výskyt depresí je velmi častý u lidí, kteří se vyhýbají jakémukoliv společenskému kontaktu.

4. zlepšit náladu pomohou různé meditační techniky nebo i celkem obyčejná schopnost se uvolnit. Nemusíme se učit meditaci od východních mistrů, velmi často pomůže jen správný výběr muziky nebo třeba teplá vana.

5. nuda má velmi silný vliv na to, jak se cítíme. Místo bezmyšlenkovitého „vejrání“ na televizi raději nějak zaměstnejme ruce a mysl. Ve výhodě jsou všichni, co mají nějakého koníčka a nebo se věnují drobným domácím pracím (šití, pletení apod.).

6. velmi často špatnou náladu vyvolává nedostatek světla a čerstvého vzduchu. Někdy stačí jen pořádně roztáhnout záclony, vytáhnout roletu a otevřít okno dokořán. Ale ještě lepší je nějaká příjemná procházka – stačí čtvrt hodinky venku na sluníčku a hned se budeme cítit výrazně lépe.

7. měli bychom se řídit klasickým latinským heslem „Mens sana in corpore sano,“ které známe spíše v české verzi „Ve zdravém těle zdravý duch.“ Když je nám na duši těžko, malá rozcvička, jízda na kole či přespolní běh může pomoci. Lidé, kteří pravidelně sportují, obvykle mívají výrazně lepší náladu než peciválové.

8. je dobré omezit kofein. Šálek kávy po jídle nás může příjemně uvolnit, to je pravda, ale většina lidí do sebe lije kofeinové nápoje neustále. Vedlejším účinkem je pak podrážděnost a horší nálada.

9. jídlo může udělat zázraky. Je důležité jíst zdravě, náladu mohou zlepšit omega 3 kyseliny, vitamín B12, hořčík, vápník a mangan. Ale pozor – k jídlu bychom neměli přistupovat pouze „vědecky,“ jako ke zdroji užitečných látek odměřovaných na laboratorních vahách. Musí nám přinášet potěšení. Náladu nám určitě nezlepší hlad a neustálé týrání organismu různými dietami.

10. dobrou náladu nám může přinést i nějaká hezká vůně. Většině lidí osvěží mysl pomeranč a levandule, ale samozřejmě každý má tu svou vlastní nejoblíbenější vůni, se kterou se cítí dobře.