Čvn 172014
 

Topinambur, zvaný též židovské brambory nebo jeruzalémské artyčoky, původně pochází s Ameriky. Po přivezení do Evropy si velmi rychle získal popularitu, kterou ale později také docela rychle začal ztrácet. Dnes už se na našich středoevropských stolech moc často neobjevuje (vytlačily ho brambory)  a to je docela škoda. Má totiž zajímavé účinky na lidské zdraví.

1. podle mnoha výzkumů obsahuje velké množství zdraví prospěšných látek. Nejde pouze o klasickou sadu zdravé vlákniny, vitamínů a minerálů. Velmi významný je v tomto případě o inulin, který hraje velmi důležitou roli v udržování mikroflóry našeho trávicího systému a tím pádem posiluje imunitu. Také nezvyšuje hladinu krevního cukru, díky čemuž topinambur může hrát významnou roli v jídelníčku diabetiků.

2. dlouhodobá konzumace by měla výrazně vylepšit krevní obraz. Nejde pouze o snížení hladiny cukru, dochází také k poklesu úrovně tak zvaného špatného cholesterolu.

3. stabilizuje krevní tlak, výrazně zlepšuje metabolismus a také má mírně močopudné vlastnosti, které mohou být velmi prospěšné při různých onemocněních ledvin.

4. díky topinamburu můžeme výrazně lépe zvládat stres.

5. prospívá pleti, nehtům i vlasům.

6. doporučuje se při problémech s dýchacími cestami, pomáhá uklidňovat jak suchý, tak i mokrý kašel.

7. chrání játra a pomáhá detoxikovat organismus.

A jak můžeme topinambur využít v kuchyni? Dá se ho nastrouhat na syrovo do různých salátů, chutný je například s mrkví nebo jablkem. Syrový se hodí také do pomazánek. Můžeme ho dusit s různou další zeleninou a nebo ho použijeme místo brambor jako přílohu – lze ho vařit, smažit i péci. Lze z něj také vyrobit velmi chutné placky. Při přípravě bychom měli pamatovat, že velmi rychle začíná tmavnout (je to díky zvýšenému obsahu železa). Jestliže nám to z estetických důvodů vadí, stačí ho ponořit na pár minut do vody s citronovou šťávou (stačí přibližně čtvrt citronu na půl litru vody). A zajímavůstka na konec. Dva až tři plátky syrového topinamburu můžeme přidat do čaje. Rozehřeje nás, osvěží a zároveň přidá čajíku lehce nakyslou chuť, jako bychom tam dali citron. Louhovat bychom ho měli nechat jen pár minut, pak plátky vylovíme a zbaštíme.