Led 222015
 

Ejhle, vajíčkoVajíčková dieta vznikla v americké klinice Mayo, kde ji lékaři dříve používali jako účinný nástroj pro rychlé zhubnutí. Pacientům se dařilo shodit pět až osm kilo během pouhých čtrnácti dnů. Díky tomu se stala velmi populární a oblíbená je i dnes, i když doktoři ji už dávno nedoporučují ani nepoužívají.

Vajíčka usnadňují hubnutí ze dvou důležitých důvodů. Za prvé tělu dodávají relativně nízké množství kalorií a za druhé navzdory tomuto faktu, překvapivě dokážou člověka zasytit na velmi dlouhou dobu. Kromě toho obsahují kvalitní bílkovinu, jsou v nich vitamíny A, B, D, E i K a také mají relativně vysoké množství železa, fosforu, zinku, hořčíku i draslíku. No a ještě k tomu je v nich velmi příznivý poměr mezi nasycenými a nenasycenými kyselinami.

Nikoho asi vůbec nepřekvapí, že vajíčková dieta se skládá hlavně z… vajec. Těch bychom si denně měli dát šest uvařených na tvrdo – doba varu nesmí překročit deset minut, aby nedošlo k ztrátě prospěšných látek a také k horší stravitelnosti bílkoviny. Jíme je v kombinaci s nějakým tukem, vhodný není jen olivový olej, ale i například majonéza či máslo. Jídelníček obohacujeme ovocem a zeleninou – z té druhé můžeme připravovat chutné saláty, které právě obohatíme nějakým vhodným tukem. Denně bychom měli do těla dostat kolem tří litrů tekutin, měly by to být hlavně neperlivé minerální vody, případně ovocné a bylinkové čaje. Jí se třikrát denně po dvou vejcích a nějakém menším dodatku (jedno ovoce či malá miska salátu). Uvařené vejce lze smíchat i se zeleninou a udělat si salát kombinovaný. Svačiny a mlsání během dne vynecháme.

Před tím, než se někdo rozhodne vajíčkovou dietu vyzkoušet, měl by pečlivě zvážit jednu důležitou věc. Odborníci po důkladných analýzách usoudili, že negativa vajíčkové diety převažují nad jediným pozitivem, jakým byl rychlý úbytek na váze (proto, jak už bylo v úvodu zmíněno, ji dneska lékaři nepoužívají). Hlavním nežádoucím vedlejším efektem byl bleskový růst hladiny cholesterolu v krvi, což může vést dokonce k infarktu nebo mrtvici. Mohou se navíc objevit potíže se zvracení a vyrážka. Lidé na této dietě bývají obvykle unavenější a ospalí. Je naprosto nevhodná pro každého, kdo má potíže s játry nebo vysokým cholesterolem. Pokud se i přes toto všechno někdo rozhodne její účinnost otestovat, neměl by ji držet čtrnáct dní, ale maximálně čtyři až pět.