Dub 232012
 

Větry čili lidově prdy, jsou sice téma častých žertíků a vtípků, ale pokud někdo tímto problémem trpí, tak většinou se stydlivě jakýmkoliv zmínkám o bzdění vyhýbá. A okolí pro změnu dělá, že o ničem neví, případně nic necítí. Při tom jde o věc, která někdy může být i příznakem závažnějších zdravotních problémů, při kterých bychom již měli navštívit lékaře.

Pouštění větrů je naprosto přirozenou záležitostí. Tělo každého člověka denně vytváří 200 až 700 gramů plynů a je naprosto logické, že někudy prostě musí vycházet ven. Plyn, který ve střevech vzniká je sám o sobě bez zápachu, ten získává až postupnou fermentací. Každý člověk má trošku jiné možnosti metabolismu a tudíž i zpracování konzumovaných potravin. Ti kdo různé jídlo či přesněji jeho nadtrávené zbytky udržují v trávicím traktu déle, ti prostě mají větry výrazně nevábnější – přidávají se k tomu pak i různé další látky jako například metan.

Pravděpodobně každý si docela rychle všiml, že na častost, intenzitu a „vůni“ bzdění má velký vliv i to, jaké potraviny jsme akorát konzumovali. Pokud s větry máte obecně problém, tak je určitě lepší vynechat a nebo omezit zelí a kapusty, cibuli (a to také smaženou), luštěniny, řepu a kedlubny. Také je dobré nepřehánět se syrovým ovocem, ořechy, celozrnným pečivem, alkoholem, pikantním kořením a sladkostmi. Samozřejmě u všeho je nedůležitější rozum a míra. Některé „prdlavější“ potraviny jsou velmi důležité pro správnou výživu, takže jejich úplné vyřazení by zase mohlo přinést nepříjemné důsledky někde jinde.

Celkově je lepší se držet zásady, že bychom měli co nejvíce jíst jídla lehce stravitelná (čili sbohem tuny tuku a koření). Samozřejmě během různých svátků není možno se hůře stravitelným potravinám vyhnout, v tom případě dobrou službu mohou udělat bylinky a nebo správné koření. A velmi špatnou naopak udělají různé sycené nápoje – tudíž sbohem mýte o coca cole skvělé na trávení, tam totiž šlo o původně přirozeně fermentujcí nápoj a ne bublinkové dávce cukru, jakou je tento nápoj dnes.  Další příčiny, které mohou zvýšit plynatost jsou ale i například kouření nebo žvýkání žvýkaček – při obou činnostech dostáváme do trávicí soustavy větší množství vzduchu, který prostě musí později uniknout. Taktéž pokud jsme zvyklí hodně hltat, plynatost může být nežádoucím důsledkem.

Kdy ale větry znamenají nějaký závažnější problém ? Pokud prdíte přibližně do patnácti pšouků denně, tak byste neměli nijak zoufat, je to celkem v normě. Pokud je číslo mírně vyšší, tak je velmi pravděpodobné, že vše je stále v pořádku, ale měli byste již raději vyhledat svého obvodního lékaře a nebát se mu tento problém nastínit. Rozhodně byste měli navštívit doktora, pokud se snažíte bzdění omezit (například podle výše uvedených tipů) a ono nijak nepolevuje nebo v situaci, kdy vám pravidelně přichází „pšoukací“ návaly a zároveň se objevují i další zdravotní problémy, jako různé křeče a také pokud zápach je opravdu velmi nepříjemný. Jakožto strážci zdraví nám větry totiž mohou naznačit problém s různými parazity, žlučníkem, slinivkou nebo tlustým střevem (dráždivý tračník).  Také občas mohou upozorňovat na horší funkci ledvin, oběhové soustavy nebo nějakou neurózu.