Čvc 172015
 

Děti se nejlépe poznávají svět kolem sebe a učí se nové věci hrou. Proto je důležité jim vybrat vhodné hračky, které urychlí celkový psychický rozvoj prtěte. Výběr závisí samozřejmě na věku, to co je vhodné pro několikaměsíční škvrně už většinou není tak dobré pro jednoročního caparta.

1. měsíc – dítě si ještě nehraje v tom pravém slova smyslu, ale už začíná pozorovat, co se v jeho blízkosti děje. V tomto období jsou nejlepší různé barevné kolotoče plné pestrých tvarů visící v postýlce. Pozor, nezapomínejme, že takto drobné miminko nevidí moc co dálky, takže aby hračka měla smysl, musíme ji zavěsit dost nízko.

2-3. měsíc – v tomto období dítě už začíná dobře vidět a navíc se mu zlepšují další smysly čili v tomto případě hlavně sluch a hmat. Vybíráme předměty, které se dobře drží, mají zajímavé zaoblené tvary, jsou barevné, případně mohou i hrát – pozor, dítě má velmi jemný sluch, takže rozhodně jeho hračky musí být tlumenější a nesmí dělat rámus. V tomto věku si dítě rádo hraje i s tak obyčejnými věcmi jako je mistička nebo lžíce.

4-8. měsíc – dítě už dobře chytá, umí si hrát ve vaně, dělá první pokusy se stavěním. V tomto období má smysl mu koupit věci, se kterými se pobaví při koupání, různé velké kostky (samozřejmě z měkčích materiálů nebo hodně zaoblenými hranami) a různé míče.

9-12. měsíc – prcek už začíná být celkem motoricky zdatný, obvykle už „chodí“ po čtyřech a také začíná říkat první slůvka. Kromě různých klasických kostek, ze kterých si může stavět ho zaujmou také různá „tlačidla a jezdidla“, potěší ho také různé mluvící či zpívající hračky, případně předměty, které mají nahrané různé skutečné zvuky (zvířata, nástroje apod.).

1-3. rok – dítěti už začínáme kupovat „normální“ hračky, řídíme se doporučením výrobců, ale měli bychom zohlednit i to, že prcek v té době začíná lépe chápat a také projevovat celou škálu emocí. Proto je užitečné, když různé hračky (plyšáci, panenky apod.) mají i nějakou mimiku. Je to také doba, kdy by dítko mělo mít také dostatek různých hezkých obrázkových knih.