Bře 172015
 

Nordic walking původně pochází z Finska, kde se začal používat jako letní tréningová metoda pro běžkaře. Postupně si začal nacházet fanoušky i mezi nesportovci, i když opravdový boom nastal přibližně před dvaceti lety. Tehdy bylo publikováno několik studií, které ukazují na jednoznačné zdravotní výhody „chození s hůlkami.“ Podívejme se, jaké to jsou.

1. když dobře zvládneme techniku, podaří se nám zaměstnat devět desetin svalstva. Pro srovnání – u oblíbeného joggingu je to přibližně o třetinu méně. Na rozdíl od obyčejného chození rozhýbáváme a posilujeme i horní část těla.

2. s přibývajícími léty se bohužel relativně rychle zhoršuje stav našich kloubů. To je také důvod, proč starší lidé omezují chození – pohyb znamená bolest. Při nordic walking klouby šetříme. Ze stejného důvodu je tato aktivita vhodná i pro lidi s nadváhou. Obecně se uvádí, že tlak, kterému jsou vystaveny klouby klesá přibližně o třicet procent.

3. celkově se zlepšuje naše fyzická kondice, díky posílenému svalstvu jsme s postupem času schopni zvládnout i to, co ještě před nějakým časem nebylo možné. Zvláště to pocítíme při chození do kopce či schodů. Lepší forma znamená také odolnější organismus, pravidelným chozením si zlepšujeme celkovou imunitu. Chůzí posilujeme i kosti a tím snižujeme riziko vzniku osteoporózy.

4. podle mnoha vědeckých výzkumů pravidelné chození s hůlkami je vhodné při rehabilitaci různých kardiologických problémů.

5. jak už bylo uvedeno v druhém bodě, nordic walking je vhodný i pro lidi s nadváhou. A nejde jen o nižší zátěž kloubů. Je to velmi dobrý způsob spalování kalorií.

6. pravidelné chození může posloužit také jako dobrý tréning pro různé sporty. Mimo jiné se hodí všem, kteří rádi běhají – rekreačně i vytrvalostně. Je také bezpečné, hůlky zajišťují stabilitu a snižují riziko úrazu.

7. nordic walking se často praktikuje jako skupinový sport. U starších lidí tak dochází k mnohem větší sociální interaktivitě, díky které mají mnohem větší psychickou pohodu – ta je nezbytná i pro dobrý fyzický stav. Při chůzi navíc klesá hladina stresových hormonů a zlepšuje se práce mozku.