Kvě 102013
 

Pro většinu lidí jsou kopřivy jen takový ten nepříjemný plevel, na který si musíme dávat pozor při procházkách v sukni či kraťasech. Možná se hodí jednou za rok do velikonoční nádivky, ale to je přeci záležitost tradice. Ve skutečnosti jde o zdraví prospěšnou bylinki (její účinky popsal již na začátku našeho letopočtu Dioskurides), která zvláště ve své jarní mladé podobě může být úspěšně využita jak v kuchyni, tak i v domácí lékárničce. Podívejme se na čtyři recepty z kopřiv, které posílí zdraví a potěší žaludek.

Což takhle dát si nějaký zdravý salát? Budeme potřebovat tři hrsti mladých kopřiv, jeden malý ledový salát, sto padesát gramů fety (v nouzi je můžeme nahradit balkánem), dvě rajčata, jeden střední stroužek česneku, citronovou šťávu, olivový olej, pepř a sůl. Lístečky spaříme, necháme okapat a nasekáme. Ledový salát natrháme, sýr nakrájíme na kostičky a rajčátka na měsíčky. Suroviny dáme do misky, přidáme utřený česnek, zakápneme citronovou šťávou a několika lžícemi olivového oleje, opepříme, posolíme, promícháme a … podáváme.

Další, pro naše zdraví užitečný, recept bude na kopřivovou šťávu, která nám pomůže s detoxikací organismu (navíc pročistí krev, ledviny a zlepší fungování trávicího systému). Budeme potřebovat přibližně jedno kilo čerstvých listů, které opláchneme pod teplou vodou a necháme okapat. Poté je postupně cpeme do odšťavňovače a nebo nějakého lepšího mlýnku a vymačkáme z nich vše do poslední kapičky. Výslednou tekutinu musíme ještě rozředit v poměru jedna ku dvěma s vodou, nalijeme do lahvičky a uchováváme v lednici. Trvanlivost je přibližně týden.  Podáváme jednu lžíci dvakrát denně.

Trvanlivost šťávy můžeme prodloužit tak, že odšťavněný koncentrát promícháme v poměru jedna ku jedné s lihem a nebo si z ní připravíme zdravý sirup. Prostě jen tekutinu promícháme s cukrem (nebo pro chuť je možno i s medem, zde není tak důležitá jeho kvalita, protože dojde k tepelnému zpracování) a citronovou šťávou, rozlijeme do vyvařených sklenic a ty poté pasterizujeme deset minut. Kopřivový sirup je vhodný i pro děti (samozřejmě po konzultaci s lékařem), pro posílení imunity podáváme jednu až dvě lžičky denně.

A nakonec se ještě vrátíme do kuchyně, kde nás čeká recept na polévku z kopřiv a brokolice (jak udělat nádivku není nutno popisovat, protože návodů na přípravu této pochoutky je na českém internetu spousta). Budeme potřebovat dvacet hezkých žahavých potvůrek, půlku brokolice, čtyři brambory, svazeček pažitky, 1 kostičku vývaru (bio či natural – bez glutamátu), pepř a sůl. Vrcholky kopřiv opláchneme, vymačkáme a nasekáme na drobno. Umytou a okapanou pažitku taky nasekáme. Brambory oloupeme a nakrájíme na kostičky. Brokolici rozdělíme na růžičky. Do přibližně litru vody hodíme vybranou kostku (místo ní lze jako základ použít samozřejmě i slabší vývar) a uvaříme si brambory do skoro měkka, pak přidáme brokolici, kterou krátce povaříme. Na samém konci vmícháme ještě kopřivy, pažitku, dochutíme čerstvě nadrceným pepřem a případně troškou soli a necháme tři až čtyři minutky přejít varem.