Čvn 082012
 

Zánět dásní, neboli odborně také gingivitida, je první etapou onemocnění, kterou později označujeme jako paradentóza čili parodontitida. Ta ve finále de facto vede k vypadávání zubů, proto je dobré poznat včas příznaky zánětu, případně nastolit správnou léčbu a nebo ještě lépe je vůbec eliminovat příčiny.

Příčiny vzniku zánětu  jsou v naprosté většině případů jednoznačné. Jde o nedostatečnou zubní hygienu, která vede nejdříve ke vzniku zubního plaku plného bakterií a následně k růstu zubního kamene, který dásně neustále dráždí a de facto poškozuje a uvdáolňuje tak cestu oněm bakteriím. Mezi typické příznaky počátku zánětu dásní patří krvácení, opuchlost, zarudlost, bolest a svědění. Mohou se připojit i afty, nepříjemná chuť a také nevábný zápach, který z úst vychází. Krizovým momentem, kdy opravdu je nutno ihned navštívit odborníka je samozřejmě viklání zubů.

Domácí způsoby na prevenci, která je ale velmi podobná jako léčba, jsou vlastně velmi jednoduché. Na začátku je důležitý správný výběr kartáčku na zuby, který by měl mít spíše hlavičku menší – díky tomu se dostane i do hůře dostupných míst, hustý a měkčí vlas. Oblíbené tvrdé kartáčky sice dostanou dolů kámen, ale také výrazně více dráždí. Důležité je i pravidelné a správné čištění zubů. Za minimum se považuje čištění dvakrát denně, ráno a večer a to po dobu tří až pěti minut. Čistíme krouživými pohyby – oblíbené rychlé dopředu a dozadu není správné – včetně místa kde se zub stýká s dásní a později také setřeme jednou od dásně pryč očištěné místo. Je dobré střídat dva kartáčky na zuby, aby jeden mohl vždy pořádně vyschnout. Je dobré se také seznámit s dentální nití a samozřejmě je nutná pravidelná návštěva u zubaře, který sundá nadbytečný zubní kámen (i přes veškerou snahu něco vznikat bude). Pokud si nejsme jisti svým čištěním zubů, mezizubní kartáček a dentální nit je pro nás španělská vesnice, tak je dobré alespoň jednou navštívit dentálního hygienistu, který vyjasní co a jak (více návštěv zase není úplně nutné, protože sundávání kamene by měl dělat zubař a inteligentní člověk pochopí věci i na poprvé).

Co se týká zdravotních návyků, diety apod., tak určitě by člověk měl omezit konzumaci alkoholu a také případně přestat kouřit, či přinejmenším i nikotin silně omezit. Oba tyto škodlivé návyky oslabují náš organismus a také páchají solidní alotrie  v dutině ústní. Kromě toho by člověk neměl zanedbávat dostatečný přísun vitamínu C a je dobré každý den jíst nějakou syrovou zeleninu. Samozřejmě je dobré zajistit tělu také dostatečný přísun vápníku a fluoru a není nutno sahat rovnou po pilulkách, stačí mít v jídelníčku dostatek mléčných výrobků, ryb a třeba i mandlí. Je dobré omezit mlsání mezi jídly a případně také zmenšit množství konzumovaných sladkostí a to včetně různých limonád.

A co pro změnu není až tolik důležité ?  Poctivý stomatolog vysvětlí, že naprostá většina péče spočívá ve správném čištění (včetně mezizubních prostor), kterému pomáhá správný kartáček – pokud si dobře a pravidelně čistíte zuby, omezíte či eliminujete možnost množení nebezpečných bakterií. Ohledně výběru mezi elektrickým a klasickým existují rozdílné názory – zvláště protože elektrický nesprávně užívaný může dělat velkou paseku, což klasický nemůže. Stejně tak není až tak významný výběr různých past z reklam a ústních vod, při špatném čištění ani sebelepší vychvalovaný dryák nepomůže a při dobrém čištění je to s mírnou nadsázkou úplně jedno, jestli používáte sodu nebo hypersuper pastu.