Srp 272013
 

Během léta se na našich stolech začínají objevovat skutečná rajčata, která nevyrostla jen z vody ve skleníku, ale svou zdravou sílu získala díky slunečním paprskům a kvalitní půdě. Dnešní vaření si bez těchto šťavnatých červených plodů asi ani nedokážeme představit, přitom ještě v sedmnáctém století byla rajčata považována ze jedovaté ovoce, které se pěstovalo ve sklenících pouze pro okrasu. Samozřejmě dnes už víme, že jedovaté nejsou a ve skutečnosti prospívají našemu zdraví.

Tyto plody jsou velmi dobrým zdrojem vitamínu C, navíc obsahují vitamín A, B a PP. Z minerálů je nejsilněji zastoupen draslík, kromě toho mají i fosfor, vápník, hořčík, sodík a železo. Z více než devadesáti procent se skládají z vody, obsahují i vlákninu a menší množství sacharidů. Obsah tuků a bílkovin je de facto zanedbatelný. Rajčata a rajčatové šťávy pomáhají při hubnutí, mají málo kalorií, ale rychle umí vytvořit pocit sytosti a zároveň zlepšují náš metabolismus a pomáhají odstraňovat z těla škodliviny. Neutralizují účinky nadměrného solení, zlepšují zrak a pomáhají organismu bojovat se stresem.

Z hlediska prevence a zdraví je velmi významný vysoký obsah lykopenu. Tento karotenoid je velmi dobrým antioxidantem, který chrání naše tělo před rakovinou. Navíc zlepšuje funkci prostaty a může být prospěšný při srdečně cévních onemocněních. Náš organismus tuto látku vstřebává lépe po tepelném zpracování, takže rajčata bychom měli jíst nejen syrová, ale i v podobě různých polévek a omáček včetně kečupu. U toho posledního si  musíme dávat pozor na složení (nebo uvařit vlastní domácí), protože někteří výrobci ho dělají hlavně z … jablek.

Tato zelenina (i když stále se vedou spory, jestli se nejedná o ovoce, obě strany mají hodně závažných argumentů) neprospívá organismu pouze uvnitř. Má vliv i na krásu. Okysličuje pleť, regeneruje ji, omezuje vznik vrásek a zpomaluje vnější efekty stárnutí. Rajčatová šťáva se občas využívá i při péči o pokožku. Můžeme jí potírat pigmentové skvrny na rukou či obličeji, u některých typů pleti pomáhá i při boji s různými vřídky a akné.

Rajčata jsou zdravá, ale samozřejmě někteří lidé by si na ně měli dávat pozor. Nadměrná konzumace není vhodná při dně a pokud nás trápí pálení žáhy, také bychom je měli jíst s rozumem.  Můžeme je navíc oloupat a tím zlepšit stravitelnost a omezit případné potíže. Opatrnost se doporučuje i kojícím matkám a do dětského jídelníčku bychom je měli zařazovat pomalu a postupně. Mohou vyvolat alergické reakce.

recept: Pokud máme k disposici větší množství levných rajčat, můžeme si je zavařit na zimu (a tím využijeme výše zmíněný lykopen). Samozřejmě lze připravit kečup, ale mnohem univerzálnější je rajský protlak. Kilo plodů nakrájíme na čtvrtiny nebo osminky, hodíme do hrnku, přimáčkneme lžící a rozvaříme (mělo by stačit necelé tři čtvrtě hodiny). Pak je pořádně propasírujeme přes husté síto (čím více si dáme záležet, tím víc protlaku vyrobíme) dáme znovu na sporák, vmícháme lžíci cukru a půl lžičky soli a redukujeme na požadovanou hustotu. Stačit by měla přibližně hodinka. Pak je naskládáme do vyvařených sklenic, zavíčkujeme a patnáct minut zavaříme.