Dub 252013
 

Rádi mlsáte? Co takhle na seznam různých pochutin a dobrůtek zařadit sušené švestky? Jsou sladké, takže mohou dobře nahradit různé, nepříliš zdravé, bonbóny a jiná cukrátka. Navíc mají velmi zajímavé a hlavně pozitivní účinky na naše zdraví. A můžeme je v klidu dávat i dětem.

Obsahují velké množství vlákniny (ve sto gramech sušených švestek máme deset gramů této látky) a tím pročišťují náš trávicí systém a brzdí vstřebávání cholesterolu. Díky vysokému obsahu pektinů organismus má brzy získává pocit sytosti a proto sušené švestky mohou částečně nahradit i různé léčivé prostředky doporučované na hubnutí. Dokonce se dá říci, že nás švestičky umí nasytit (a zároveň umlčet chuť na sladké) výrazně lépe než například čokoláda. Pektiny také zpomalují vstřebávání cukrů a díky tomu naše tělo spaluje mnohem více tuku. Určitě nikomu neublíží, když si pár sušených švestek zařadí do svého každodenního jídelníčku.

Mají také nemalé množství draslíku a proto se velmi často doporučují lidem, kteří mají potíže s vysokým tlakem (navíc zde dochází ke zdvojenému pozitivnímu účinku díky zpomalenému vstřebávání cholesterolu). Minerály ve švestkách prospívají také našim ledvinám a játrům.

Sušené švestky by měly pravidelně jíst také dámy, které prochází menopauzou. Doporučované množství je přibližně deset denně. Jak prokázaly vědecké průzkumy, díky této malé úpravě svého menu se výrazně zlepšuje stav kostí a tím pádem pravidelná konzumace nás může chránit před osteoporózou. Pozor, toto onemocnění není spojené pouze s menopauzou a netýká se jen něžného pohlaví. K rizikovým skupinám patří i muži po pětašedesátce, kteří by tím pádem měli také popřemýšlet, jestli by každý den nemohli zbaštit pár sušených dobrot.

Sto gramů švestek obsahuje, jak už bylo uvedeno v úvodu, přibližně deset gramů vlákniny, také obsahuje přibližně půl gramu tuku, tři gramy bílkovin a padesát pět gramů sacharidů. Z minerálů je nejvíce zastoupený také výše rozepsaný draslík, kterého mají přibližně osm set miligramů. Dále obsahují sedmdesát miligramů fosforu, padesát miligramů vápníku,  čtyři miligramy sodíku, tři miligramy chloru a dva miligramy železa. Z vitamínů je zde nejvíce různých „béček“ a to přibližně sedm miligramů, dále následuje vitamín C s třemi miligramy, E s dvěma miligramy a A s jedním miligramem.

Některé účinky sušených švestek můžeme vychutnat i v tekuté podobě. Můžeme si vyrobit nápoj, který nás během teplých dnů krásně osvěží a po těžkém jídle pomůže našemu trávení. Budeme potřebovat čtvrt kila sušených švestek, které zalijeme dvěma sklenicemi studené vody a odložíme na dvě hodiny. Pak je i s tekutinou přelijeme do hrnce, přidáme další vodu (celkem by měl být objem necelé dva litry), přidáme kousek celé skořice, trochu spařené a pořádně umyté pomerančová a citronové kůry a několik hřebíčků. Nápoj povaříme dvacet až třicet minut a před podáváním vychladíme. Je možné ho trochu dosladit, ale určitě to není nutné.